Passive/Aggressive

Escho & Mayhem – Idealister på hver vores måde (interview)

Feature June 23 2016 , af passive/aggressive eschomayhem (1)

Interview af Simon Christensen – Plakat af Zven Balslev

Roskilde Festival 2016 har bedt Mayhem og Escho om at præsentere en scene med det bedste fra den danske undergrund som en integreret del af årets festival på Dyrskuepladsen. Det har udmøntet sig i ca. 50 acts, der får deres egen plads – en reel scene i festivalens art zone (i umiddelbar nærhed af Orange Scene) med egne lydfolk og afviklere.

Festivalen havde oprindeligt spurgt spillestedet/musikforeningen/øvelokalekomplekset Mayhem og pladeselskabet/forlaget Escho hver for sig, men for at kunne skabe de bedste rammer er de gået sammen, forklarer Tobias R. Kirstein og Nis Bysted på vegne af arrangørgruppen.

“Vi stoler på hinanden, og det ville være mere hyggeligt at blande kortene og fordoble budgettet ved at lave det sammen. Vi har i alt være otte personer, fire fra hvert sted, og vi er gået ind i det her, fordi Roskilde har tilbudt os at lave noget, der gør noget muligt for nogle andre – og fordi vi gør en hel masse musikere glade. Vi ved ikke helt, hvad vi gør ved publikum – dem tænker jeg egentligt ikke så meget på.”

Man kan ifølge arrangørerne forvente sig +40 timers blandingsformater, som man kender fra de to selskaber. Der vil både være popmusik, noise og rock på programmet samt nogle mere performative genrer og oplæsninger med bl.a. Naja Vucina Pedersen, Jens Kæmpe, Kenneth Jensen og Jonas Okholm m.fl. Læg også mærke til koncerten med den Paris-bosatte japanske komponist Tomoko Sauvage, som er én af de få, der ikke har forbindelse til arrangørerne på forhånd.

“I vores verden kan vi godt lide at blande ting, som vi synes er sjove. At man ikke bare går til freejazz eller dødsmetal; at man ikke kun betragter os som et noisested eller Iceages øvelokale. Vi lavede for en del år siden Hurrah Festivalen i fællesskab. Dengang eksisterede Mayhem ikke, men det var arrangeret af nogle af de samme kræfter fra Escho, KNTN og Yoyoooyoy. Det ville være dejligt, hvis vi blev set som en blanding af alt muligt forskelligt.”

I et større perspektiv er det selvfølgelig også spændende, at en festivalmastodont som Roskilde inviterer uafhængige arrangører ind som medkuratorer. Roskilde forklarer, at Mayhem og Escho udgør to prominente kanaler for den danske undergrund, som har fået international bevågenhed. Er det her en åbning af Roskildes kunstneriske profil eller en krydsbestøvning med attraktive ideologier?

P/A: Betyder det, at Escho og Mayhem er repræsentanterne for den alternative musik i København?

Arrangørgruppen: “Det er meget flatterende, men det er ikke helt dækkende. Der er jo masser af mennesker, der ikke er med der. Men man kan jo sige, at vi har berøring med en hel masse, der foregår lige nu.”

P/A: Hvorfor er det naturligt, at Escho og Mayhem præsenterer en scene sammen på Roskilde? Hvilket fællesskab har I?

“Vi er i familie på en eller anden måde og har fulgtes ad gennem mange år, selvom vi også er meget forskellige. Og så deler vi en eller anden form for åbenhed, i forhold til hvad musik er for en størrelse, og hvordan det præsenteres og opleves. Vi vil gerne være tæt på dem, der optræder og deltager, og folk skal have det godt. Da cirka den samme flok lavede Hurrah Festivalen i Turbinehallerne for små 10 år siden, var det densamme åbenhed og weirdness, der var motoren.”

P/A: Hvad har jeres ønske været med booking/indholdssiden?

“At præsentere årstidens bedste grøntsager inkl. diverse ukrudt og uspiselige gevækster, som har ligget i skuffen hele vinteren.”

P/A: Hvilke strukturelle og økonomiske rammer har I fået af Roskilde, og i hvilke tilfælde har I strukket eller været begrænset af dem?

“Det har ikke været nemt, samtidig med at det har været utrolig nemt, hvis det giver mening? Vi har arbejdet på det her siden januar, da Roskilde Festival henvendte sig med ønsket om, at vi skulle deltage. De bad os egentlig om at finde på det hele selv. Og i samarbejde med en virkelig stærk frivillig fra Roskilde, Lauge Hede Kjærum, har vi designet en meget simpel scene, som står i Art Zone. Vores program udfolder sig under festivalens fire dage fra onsdag til lørdag inde på pladsen, ikke langt fra Orange Scene, som vi regner med at overdøve. Vi fik et budget stillet til rådighed (og har selv plusset lidt til) og har inden for det haft frie rammer til at definere, hvor meget kunst, oplæsning og musik der skulle på programmet, og hvor lange dagene skal være, så vi er endt med at gabe over et meget stort stykke kage. Det glæder vi os rigtig meget til at nyde. Roskilde er jo en meget stor og uoverskuelig maskine, og vi er i den sammenhæng nogle små stædige fisk med egne allergier. Så vi har selvfølgelig haft vores sværdslag undervejs, men på intet tidspunkt har det været uklart, hvorfor vi skulle deltage. Fordi vi har noget godt at byde på, og Roskilde rigtig gerne vil præsentere det.”

P/A: Mange af navnene er relateret til Mayhem/Escho på den ene eller den anden måde: Hvorfor har I valgt at booke navne som folk, der kommer på Mayhem eller lytter til Escho, kender i forvejen, og ikke flere folk udefra – fx fra udlandet?

“Det er jo ikke alle, der bor i København – men det handler også meget om økonomi. Hvis vi skal lave sådan noget her en anden gang, kan vi jo fx booke nogle udenlandske mennesker. Men man skal starte et sted, og nu starter vi i Danmark rundt om os selv. Vi ved, at de folk, vi har inviteret, laver noget interessant, og det føles godt at starte dér. RF er også meget interesseret i, hvad der foregår omkring os i København netop nu.”

P/A: Hvad har det af betydning for jeres medvirken, at Roskilde Festivalens ideologi er non-profit?Ville I kunne lave det her på andre festivaler?

“Måske har Roskilde spurgt os om at være med, fordi de har en lang tradition for at have ting, der er nye og spændende på programmet, og måske har vi hjulpet lidt til med det i år. Om det er non-profit eller ideologisk, tænker vi ikke på. Det er da godt, når der er profit, men både Escho og Mayhem har også en lang tradition for non-profit. Vi er begge en platform, som ikke giver nogen løn til platformen, så egentlig er vi ret meget hjemme. Vi arbejder jo ikke rigtig med frivillige på den måde, som Roskilde Festival gør, fordi vi altid arbejder i en helt anden skala, men det er da gået nogenlunde alligevel. Vi kan godt mærke, at Roskilde virkelig gerne vil det her, selvom det også for dem er nyt land. Hvad gælder ideologi, er vi nok ret anderledes, ekstremt antiideologiske, samtidig med vi arbejder og lever for en uudtalt ideologi, som hedder universal consciousness. Vi kan vel ikke sige os fri for at være idealister på hver vores måde.”

P/A: Hvad vil man kunne opleve af ‘nye projekter’, special occasions eller nysammensatte grupper? Jeg forestiller mig, at man i de rammer kunne lave mange forskellige versioner af bands…

“Hver dag starter med et mayeschohem-band, som er alle os, der spiller sammen. Ellers må man bare komme og se, hvad der sker. For tilskuere, der kommer ofte på Mayhem eller til Eschos arrangementer, er navnene nok velkendte, men ikke set i denne blanding eller setting. Og nogle laver måske andre ting, end de plejer.”

P/A: Hvad tror du, det betyder for Mayhem/Escho fremadrettet, at I har fået plads og opmærksomhed på et sted som Roskilde? Det er jo ét af de steder, hvor flest (unge) mennesker bliver eksponeret for musik, de ikke kender eller er i nærheden af.

“Det er en dejlig tanke, at flere kommer til at møde musikken både for os og for de optrædende. Og at det måske, som du siger, er folk, som slet ikke var opmærksomme eller har geografisk mulighed for at se de ting, som vi normalt præsenterer i København, er virkelig meget værdifuldt. Måske kommer det ikke til at betyde det store for hverken Escho eller Mayhem, men forhåbentlig mest for de optrædende.

Vi deltager ikke for at vokse eller blive mere succesfulde. Grundlæggende har vi som arrangører gjort det her for at glæde artisterne, publikum og for at arbejde sammen og prøve at udvikle os og se, hvad vi egentlig er i stand til. Erfaringerne for hvert projekt, vi sammen eller hver især begiver os ud i, gør os også forhåbentlig bare klogere. Internt, mellem Mayhem og Escho, virker det til, at vi stadig går rigtig godt i spænd, og vi glæder os til at hænge ud sammen. Det er en fin lille sommerfling, vi har kørende her. Og lad os se, hvad det bringer af nye idéer ude i fremtiden.”

Info: Escho & Mayhem præsenterer Nikolas, Marching Church, Værket, Gooms, Age Coin, Yen Towers, Shakespeare pigerne, Easy Rider, Marie Eline, Smerz, Caribisk, Cancer, Small White Man, El Hombre Invisible, Naja Vucina Pedersen, Jens Kæmpe, Kenneth Jensen, Jonas Okholm Jensen, Anders Jørgen Mogensen, TS Høeg, Ymers Pizza, PO Jørgensen, Puce Mary, SMITSTOF, Haraam, Grøn, Assembler, Sonja LaBianca, Tomoko Sauvage, Jaleh Negari, Maria Diekmann, Frk. Jacobsen, Rasmus Graff, CAAST, To|To, TR Kirstein, Anden Enhed, Andreas Führer, croatian armor, Family Underground, Sandra Boss, Jonas Olesen, Christian Stadsgaard, Mayhem kommune band, Johannes Lund, Sune T.B. Nielsen.