Passive/Aggressive

Petrola 80 – Trilogi slutter med spraglet og generøst punktum

Kritik March 26 2021

V/A “Exchange”  (Petrola 80, 2021) – anmeldelse af Ida Selvejer Faaborg

Det københavnske pladeselskab Petrola 80 sætter nu det sidste punktum i deres trilogi af opsamlinger, ”Embrace, Expand, Exchange”, som selskabet startede med at arbejde på i 2017. Konceptet bag trilogien var at omfavne den omkringliggende musikscene, at udvide Petrola 80s musikalske horisont samt at lade selskabets kunstnere udveksle idéer med hinanden.

”Exchange”, som udkom d. 19. februar, passer perfekt til denne beskrivelse. For ikke nok med, at Petrola 80 introducerer 15 nye kunstnere til sit musikalske kartotek, så består alle 11 numre udelukkende af helt nye projekter samt samarbejder mellem forskellige artister. Nogle af sammensætningerne har man stødt på før, mens andre er splinternye og forfriskende. Derudover zigzagges der også imellem en bred palet af forskellige genrer såsom ambient, jungle, techno, eksperimental musik samt vokal- og popmusik.

Ved at lade vokal- og popmusik være en fremtrædende del af udgivelsen adskiller denne sig fra de tidligere kompilationer i trilogien. Derfor bliver man også igennem lytningen til tider overrasket. Disse popnumre tæller bl.a. duoen Mussis ”Racing”, som lyder som et boyband-nummer fra 00’erne tilsat synthesizer og elektroniske effekter, samt Yuurselfs ”Transformers”, hvor nummerets bærende element er en manipuleret vokal, som inderligt synger om at transformere sig.

Derudover finder man også en fremtrædende vokal på afslutningsnummeret ”Hold Fast”, hvor Søren Gade fra gruppen Blikfang, energisk rapper på dansk ind over Lyra Valenzas legende og fængende jungle- og breakbeat-univers tilsat både sekvenser med trompet og guitarspil. Når man lige har vænnet sig til, at Lyra Valenzas karakteristiske lyd nu er med vokal, kan man ikke lade være med at blive revet med af denne vilde energiudladning, som er kendetegnende for Lyra Valenza, og som Søren Gade matcher godt.

Ud over Lyra Valenza, der også står bag pladeselskabet Petrola 80, så er der også andre kunstnere, som hver for sig har bidraget med numre til de andre kapitler i trilogien. Disse tæller bl.a. Tristan og Yearling, som sammen har skabt nummeret ”Voicen”. Hvor deres tidligere numre bevæger sig i et mere dystert og dekonstrueret lydbillede, fremmanes der en munter stemning og et mere sammenhængende lydbillede på ”Voicen”. Her finder man manipuleret fuglekvidren tilsat en række forskellige elektroniske toner, der først bliver slået an for efterfølgende at danne en lysnende og munter melodi. Tristan dukker også op i samarbejde med Piag3t på det korte ambient-nummer ”Curved Spring”, hvor en atmosfærisk synth bliver kombineret med fløjte og hakkende menneskelige vokaler, der dukker op og forsvinder igen.

Også Astrid Sonne og Minais B har, i andre konstellationer eller solo, førhen bidraget til trilogien. Derudover er det ikke første gang, at de to skaber musik sammen. I 2019 fremførte de nemlig stykket “Age of Levelling”, som eksklusivt var skabt til en koncert på Alice. Hvis man var til denne koncert, så har man højst sandsynligt håbet på mere. For det er, som om deres særegne og dragende musikalske universer smelter perfekt sammen. På deres fælles nummer ”Mistakes” lader de en enkel og undersøgende melodi, som leder tankerne hen på Minais B’s smukke album “Quiet Bloom”, fusionere med lyden fra svævende og sørgmodige violaer, som man kender fra Astrid Sonnes virke. Det er både et meget rørende og elegant nummer, som man får lyst til at flyde væk i. Heldigvis får man lov til at blive i denne dvælende og inderlige stemning lidt endnu, da Clarissa Connellys og Johan Polders ”The Rider” ligger i perfekt forlængelse heraf. Her finder man Connellys karakteristiske stemme, der spalter sig i et smukt korarrangement og akkompagneres af Johan Polders enkle og raffinerede guitarspil.

Blandt de mere dansable og tunge elektroniske numre finder man ”Sea In Air” skabt af den engelske dj og producer Gramrcy og den franske producer De Grandi samt jungle-nummeret ”Hold On” af Main Phase og Lille Høg, der er fyldt med fede opbygninger og breakbeats. På nummeret ”Body Above The Law” af Splash Pattern og Misantropkører en hårdtslående og maskinel rytmik gennem hele nummeret, mens en mandlig vokal taler nærmest messende henover. Også her oplever man et nummer, som man nærmest ikke kan lade være med at bevæge sig til. Af mere eksperimenterende elektroniske bidrag finder man den intense og klaustrofobiske ”Utility Hack” af Perko og Ferox Maw, hvor en skudsalve af slag stiger og falder i intensitet og niveau og får en til at føle, at alt omkring én vibrerer.

På ”Expand” bliver man trukket igennem mange forskellige stemninger og musikalske udtryk, hvor der højst sandsynligt vil være store overraskelser og noget for enhver smag. Opsamlingen sætter et generøst punktum i ”Embrace, Expand, Exchange”-trilogien, som generelt kan karakteriseres ved at være en varm omfavnelse af pladeselskabets omkringliggende alsidige og spændende musikmiljø. Derudover står denne udgivelse også som en tydelig opfordring til at være åben over for at kaste sig ud i at skabe musikalske forbindelser til andre artister. For lyt en gang og opdag, hvor meget god musik der kan komme ud af det. 

Info: “Exchange” udkom på Petrola 80 i februar.