Passive/Aggressive

The Empire Line – Et tværsnit i den kontemporære klubscene

Blog Kritik March 1 2018 , af sandra

The-Empire-Line-Press-Pic-1-Web
The Empire Line “Rave” (Northern Electronics) – Anmeldelse af Sandra S. Borch

For lyttere med hang til den industrielle rytmik og introverte droner var nyheden om Mika Vainios dødsfald et stort tab. Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at de tre bagmænd i The Empire Line også var Mika Vainio-fans. Blandt tracklisten på deres første fuldlængde-album findes nummeret ‘Ø’, der er dedikeret til et af Vainos aliasser. Det, der gjorde Vainios musik interessant, var hans overlappende indflydelse på ambient og noise til rave, techno og industrial; “klangen var rå og af gennemgribende maskinel karakter, frembragt af (ofte hjemmebyggede) analoge maskiner, som også var med til at give en varm glød i ellers kolde lydlandskaber,” som Danny Kreutzfeldt skrev i sin nekrolog sidste år for Mika Vainio. Det samme gør sig gældende for lyden af The Empire Line.

Bag The Empire Line er Posh Isolations Christian Stadgaard (Damien Dubrovnik, Vanity Productions), Jonas Rönnberg (Varg) og Isak Hansen (Iron Sight), og sammen hylder de den kontemporære klubscene med debutalbummet ‘Rave’. Numrenes titler er eksplicitte nik til steder, fester og figurer, der har haft indflydelse på den scene, de har bevæget sig i.

The Empire Line spiller den form for techno, hvis stilistiske karaktertræk stiller sig i skarp kontrast mellem kontinuerlige rytmer med roaming-vokal og uforudset tekstur. Med nummeret ‘Herrensauna’ er Isak Hansens vokal fjern, men aggressiv, og lyder tilnærmelsesvis som et monster, der kæmper sig op ad undergrundens jerngreb, mens Stadsgaards hjemmebyggede synth hvirvler rundt og saver sig igennem nummeret, som en rusten dør på bedste Merzbow-vis til Vargs langtrukne techno-rytmer. Vargs signatur resonerer på hele albummet og er med til at binde albummet sammen fra start til slut.

Albummets bedste nummer er også det lyseste. ‘Music for Catwalks’ er en lille godbid. Her er lydens dystre atmosfære arrangeret på en mere elegant facon med subtile klangflader, der fluorescerer mellem de velkendte elementer for slutteligt at ophøre i et klingende ekko.

I stedet for at favne jævne rytmer orienterer The Empire Line overlegent mod kanten med en råhed som bare fanden. Fremfor at lyde velkendt og gentage fortiden er albummet et solidt input til en scene, der til tider hænger fast i samme rille. The Empire Line skubber lytteren ud over kanten til fysisk ubehagelige kropsholdninger. For snart et år siden optrådte The Empire Line på Mayhem. De, som var til stede, kan med garanti stadig erindre, hvor ekstrem dramatisk og intens koncerten var. Det samme gør sig gældende for “Rave”.

Info: The Empire Line “Rave” udkom på Northern Electronics den 19. februar