Fossils og The Malpractice – ørerne i dommedagsmaskinen
Af Adam Thorsmark
De to relaterede danske tungrock-bands Fossils og The Malpractice udgiver nye plader.
”Meat Rush”, ”The Veal Thing” og ”Flesh Hammer”. Albumtitlerne lyder som noget fra ”Spinal Tap”, men der er en del mere kød på benene i Fossils’ univers, som igen byder på robust robotrock og kompakt noiserock. ”Flesh Hammer”, der er ude til marts, maltrakterer gennem 20 minutter lytterens ører med distortet bas og punk-metalliske trommer. Det er utroligt, at der kan komme så meget – og så voldsom – lyd fra blot bas og trommer, og det skaber en fortættet stemning i á la Black Pus/Lightning Bolt og Death From Above 1979. Det er derfor fornuftigt, at pladens spilletid ikke er længere. Dermed undgår man at gå død i den spirituelt larmende renselsesproces, der foregår med ørerne i maskineriet.
Om det er The Malpractice-trommeslager Klaus ‘Q’ Hedegaards produktion på førnævnte Fossils, der er skyld i det, er uvist. Men The Malpractice har fået en anderledes brutal bund på album nr. 2. På den lægger kvartetten lag efter lag af dundrende doom-musik og drømmende grungerock-melodier, og som på “Flesh Hammer” er forstærkerne her skruet op til 11. Albummet kulminerer i afslutningsnummeret, den på alle måder afsindigt ceremonielle titelsang, der forener The Malpractices iboende yin og yang – det empatiske og det snerrende – i en knugende smuk og massiv lydmur. Resten af albummet er bestemt godkendt. Men det når ikke samme niveau som dette episke stykke doom-pop, der må stå som noget af det bedste, Johannes Gammelby har skabt på tværs af The Malpractice, I Am Bones og Beta Satan.
INFO: Fossils ”Flesh Hammer” er ude den 2. marts på Indisciplinarian. The Malpractices ”Mass” udkom den 3. februar på Crunhy Frog.