“Der skal gennemgribende lydisolering til” – Beboerhuset på Christianshavns nye bookere offentliggør efterårsprogram
Af Simon Christensen.
Christianshavn Beboerhus fik tidligere på året nye bookere i hhv. Troels Fløe fra Insula Music og Christian Møller Blæhr fra Festival of Endless Gratitude. De tager over fra Andreas Pallisgaard, der i de seneste par år har kurateret det honorarstøttede hus, bl.a. ved at grundlægge en koncertrække med fortrinsvis en masse solokoncerter. Det historiske beboerhus er grundlagt i den nedlagte Kofoeds Skole i starten af 1970’erne og råder blandt andet over en caféscene, koncertsal og et spisehus.
Efterårets program er de nye bookeres første komplette sæson, og de fortsætter i sporet med to solokoncerter per aften, hvilket formentligt også skyldes den økonomiske ramme i honorar-ordningen. Både med Pallisgaard og dette nye bookerpar er viften af kunstnere blevet spændt godt ud, fra singer-songwritere til avantgardister – fx. har man i de seneste måneder både kunnet opleve ØØ, Asger Hartvig, Jonas Munk, Peter Brötzmann og Bobby Brown.
De kommende koncerter tæller eksempelvis velkendte navne, som bliver sat fri fra deres normale projekter: Jannis Noya Makrigiannis (Choir of Young Believers), Peter Peter Schneidermann (tidl. Bleeder Group, Sort Sol), Cæcilie Triers CTM og Marie Eline (tidl. Træning). Derudover er det bestemt også værd at lægge mærke til Boujeloud-medlem Xenia Xamanek Lopez’ eget projekt Equis for forstærket saxofon, elektronik eller andre samples, der udkommer på Infinite Waves, og Vermin med Dan Kjær fra Iceage og Jakob Emil fra Værket og Marching Church. Ligesom Xenia er også guitarist Lars Bech Pilgaard og den hyperaktive Bisse eksempler på skolede musikere gone wrong. Derudover også hardcore eksperimentalister som Vagn E. Olsson og Kristian Poulsen.
Passive/Aggressive: Hvad er jeres bookingfilosofi, og hvordan vil I bygge videre på det arbejde, som bl.a. aktivisterne i huset og Andreas Pallisgaard har lavet de sidste par år?
Troels Fløe & Christian Møller Blæhr: “Beboerhuset er jo et vildt spraglet og eklektisk sted, hvor der foregår alt muligt – lige fra DIY-ølbrygning, teater og keramik til avisvirksomhed og lokaludvalgsmøder. På den måde kan man også sige, at rammerne for de koncerterne, vi kan lave, er ret åbne, og det vil vi gerne forsøge at udnytte på alle mulige måder. Men den røde tråd i bookingerne er og bliver nok stadig musik, som vi synes har noget på hjerte. Og som typisk har rod i noget eksperimenterende et godt stykke fra mainstreamen.
Vi har ikke sat os ned og lavet en decideret en programerklæring for, hvordan vi booker, for det er egentlig kommet meget naturligt, hvad det er, vi sammen fokuserer på. Det er først og fremmest sådan noget som vores musikalske udsyn, og hvem vi hver især synes er relevante at invitere til at optræde. Og så er bookingarbejdet også drevet af vores egen nysgerrighed over for, hvad der sker, når vi sætter kunstnerne sammen på de enkelte aftener.”
Hvad er fremtidsudsigterne for Beboerhusets musikudvalg? Som jeg forstår det, så er Beboerhuset blevet beskåret i honorarstøtte, og der er også problemer med lydforhold?
“Fremtidsudsigterne synes vi egentlig er gode for musikken på Beboerhusets scener, også selvom der er nogle udfordringer for tiden. Støtten er ganske rigtigt ikke helt så stor som tidligere år, men det er over en årrække, den er blevet beskåret. Som etableret spillested skal man jo fortsat søge om støtte og argumentere for, hvorfor lige netop vores spillested har fortjent pengene – det sikrer jo forhåbentlig et kontinuerligt arbejde med at forny sin koncertvirksomhed, og vi håber da også, at vores netop indsendte ansøgning giver pote ift. støttetildelingen.
Mht. lydforholdene så er det bare ikke nemt, når et sted som Beboerhuset ligger pladask midt i København K omgivet af lejligheder og samtidig huser rigtig mange forskellige grupper og aktiviteter. Men heldigvis er Beboerhuset godt i gang med nogle tiltag, der skal føre til langtidsholdbare løsninger – bl.a. med lydsluser og lydisolering. P.t. er det så bare en ramme, at vi ikke booker musik, der støjer alt for meget.”
Hvad gør I af jer tanker om at præsentere noget, som de andre ikke præsenterer: Hvilke tomrum udfylder I og Beboerhuset her?
“Med ‘de andre’ tænker du sikkert på især Mayhem og Jazzhouse som spillesteder, der præsenterer musik inden for samme område som det felt, vi arbejder med? (Jeg mener alle de andre steder, også 5e, Stengade, Koncertklubben, udstillingsstederne, festivalerne og så videre, red.).
I vores øjne placerer Beboerhuset sig egentlig et fint sted mellem et meget etableret spillested som Jazzhouse og en meget brugerstyret platform som Mayhem, hvor arrangører nemmere kan rykke ind og stable en koncert på benene. Her har Beboerhuset så både nogle etablerede rammer (et hus med nogle scener, nogle medarbejdere, kommunikationskanaler, ”institutionelle forventninger” osv.), hvor der stadig er plads til at lave nogle ret spontane og skæve ting. Det gør, at vi både kan springe på nogle koncertilbud med relativt kort varsel, og at vi kan eksperimentere ret meget med rammerne. Men helt grundlæggende er det jo også bare fedt for publikum (inklusiv os selv), at der er kommet en del scener og aktører rundt omkring i byen, der giver plads til så meget af den her musik.”
Hvad er planen med sammensætningerne af dobbeltkoncerterne, og hvilke andre ting har I ellers på ønskelisten for fremtiden?
“Når vi sammensætter navnene, sker det ud fra mange forskellige kriterier, hvor det nogle gange er interessant at booke navne, der ligger ret langt fra hinanden musikalsk, men som alligevel har nogle forbindelser – som måske kun eksisterer i vores hoveder. Det må publikum jo være med til at afgøre. Men her i efteråret har vi planlagt de små café-koncerter om onsdagen i et forsøg på både at ramme uden om alt for mange andre koncerter rundt omkring, og ud fra tanken om, at det egentlig er meget fedt at gå ud og lytte til musik et par timer – og så kunne nå tidligt hjem igen.
Ud over café-koncerterne er drømmen lige p.t. at få salen gjort klar til at huse koncerter igen – der skal en mere gennemgribende lydisolering til, men det er altså det her fede, sorte rum, der rummer en masse muligheder. Ikke mindst fordi scenen ikke er fast etableret, men kan rykkes rundt, så man kan skabe en masse forskellige koncertsituationer.
Derudover arbejder vi på koncerter med flere udenlandske kunstnere og på andre koncertformater end de mindre onsdagsaftener. Desværre ikke noget, vi kan løfte sløret for endnu.”
Info: Alle koncerterne finder sted om onsdagen. Følg med løbende på Beboerhusets Facebook-side.