Grouper – den dragende undergang
Af Niklas Langeland Pedersen
Da Liz Harris var teenager, opdagede hun sammen med sin far en forulykket sejlbåd, der var skyllet op på land på Agate Beach, tæt ved hendes hjem i Oregon. Den sejlende var forsvundet uden at efterlade sig forklarende spor, og båden var drevet førerløs i land. Båden blev liggende på stranden i flere dage, og oplevelsen af at udforske båden og den sejlendes efterladte genstande endte med at inspirere til navngivelsen af ‘The Man Who Died in His Boat’, der bliver den ottende albumudgivelse, sådan cirka, i sagaen om Grouper.
Siden 2005 hvor Grouper, alias for Liz Harris’ soloprojekt, selv udgav sin første selvbetitlede cd-r, er det foruden syv albums – udgivet selv eller på mindre labels som Type Records – også blevet til en god håndfuld split-udgivelser og kollaborationer. I 2008 udgav hun ‘Dragging a Dead Deer Up a Hill’, der med sine meditative og nærmest spirituelle, ambiente spøgelsespop-skæringer placerede hende i toppen af den liga af sfærisk, æterisk pop, som Beach House pionerede med deres debutalbum et par år forinden. En karakteristik, der dog ikke er helt tilstrækkelig, når man skal beskrive den store tågede ødegård, der er Groupers samlede output.
På det seneste har Harris givet sig i kast med mere udflydende, guitar- og vokalløse eksperimenter. I løbet af 2012 har hun både samarbejdet med ambient-troldmanden Jefre Cantu-Ledesma, komponeret et syv timer langt lydværk designet til at akkompagnere en hel søvn-cyklus og besøgt Danmark i marts sidste år (koncerter på henholdsvis Mayhem i København og Splab i Århus) med projektet Violet Replacement: et live-collage-arrangement af båndloops og field recordings, præsenteret som et langt sammenhængende lydtapet, med Harris – som en bizzarro DJ – køligt og indadvendt opererende med sit båndarkiv og sin notesbog bag mixeren.
‘The Man Who Died in His Boat’ kaster os tilbage til 2008, hvor materialet oprindeligt blev optaget, og hvor stemmen og guitaren – i samme stil som på numrene fra ‘Dragging a Dead Deer Up a Hill’ – var ude af diamantskrinet. På nummeret ‘Being Her Shadow’ kalder Harris atter fra bunden af et dybt hav af reverb og susende båndstøj, op mod hvælvingerne i en mørk, mægtig og forladt katedral. Det er på samme tid uendeligt koldt og varmt omsluttende: som et dragende overleveret testamente fra manden der døde på sin båd.
Der er ekstra gode nyheder til os, der længe forgæves har forsøgt at få fat på ‘Dragging a Dead Deer Up a Hill’. I forbindelse med udgivelsen af ‘The Man Who Died in His Boat’ har Kranky nemlig valgt at genoptrykke den for længst udsolgte plade. Begge udgivelser er ude 4. februar på Kranky.