Passive/Aggressive

Nausia – en hyldest til den musikalske helhedsoplevelse

Blog February 13 2023 , af Claus Haxholm

Interview af Claus Haxholm

Nausia er et ungt band fra København, der udgav deres først album “Prince Kiosk” i 2020, og som har gjort sig bemærket ved deres alsidige kombination af forskellige afarter af jazz- og rockmusik. I december udkom deres andet album “Good Intentions”, hvor bandet mere specifikt trækker på musikalske retninger som noiserock, minimalisme og krautrock. Passive/Aggressive har spurgt saxofonist og komponist Isak Schiødt ind til processen omkring og inspirationen bag “Good Intentions”, og hvorfor det er vigtigt at forholde sig til albummet som et helstøbt værk.

P/A: Hvem er I i Nausia?

Isak Schiødt: Vi er Oskar på saxofon, Beese på guitar, Milo på bas, Laurits på trommer og Isak på saxofon. Vi er alle i starten af 20’erne og har spillet sammen siden 2019. Det var Isak, som sammensatte bandet, men de fleste kendte hinanden på kryds og tværs fra efterskole, gymnasie og andre bands. Udover Nausia spiller vi næsten alle sammen også på kryds og tværs med hinanden i andre bands, bl.a. Uden Ord, Kingtommi, NikoCorlin m.fl.

P/A: Hvordan kom I på bandnavnet Nausia? Jeg spørger, fordi da jeg hørte jeres musik, fik jeg det alt andet end kvalmende. Så jeg tænkte, at jeres navn muligvis ikke er ment som styrende for lytterens tilgang til jeres musik?

IS: Jeg husker det som om, vi havde behov for et navn med forholdsvis kort varsel, da vi var blevet booket til at spille vores første officielle koncert i uKirke som en del af Copenhagen Jazz Festival i 2020. Så der var ikke tid til de store filosofiske overvejelser. Jeg havde tænkt, at det var fedt, hvis navnet ikke umiddelbart var tilknyttet et sprog, f.eks. dansk eller engelsk, da vores musik jo heller ikke er det. Derfor googlede jeg, hvad noise hed på latin, og frem kom Nausia. Efter vi havde besluttet det, nævnte flere i tiden efter, at det mindede om nausea, som betyder kvalme på engelsk. Jeg selv og de andre i bandet havde ikke gode nok engelskkundskaber til at tænke over det. Jeg syntes selv, at det klingede lidt punk-agtig at hedde kvalme, og det var jo ikke det værste, at navnet klingede lidt af dét.

P/A: I presseteksten til “Good Intentions” udtaler I, at I har forsøgt at skabe musik, der føles nutidig eller aktuel, på trods af at den er blevet spillet på såkaldte “rigtige instrumenter”. Mener du, at kontemporær musik i for høj grad er domineret af computerens mange virkemidler fremfor analoge instrumenter?

IS: I forhold til “rigtige” instrumenter eller “håndspillet” musik, har vi ikke tænkt det som en kritik af computerens dominans i musik. Vi lytter (selvfølgelig!) alle til musik lavet på computere, og flere fra bandet laver også primært musik på en computer. Milo er f.eks. også med i bandet Neon Priest, som laver elektronisk pop, så vi har virkelig ikke noget problem med musik lavet på computer. Når det er sagt, tror jeg, vi alle i bandet har en kærlighed til god, “håndspillet” musik.

P/A: Hvad er jeres inspirationskilder? Det tætteste jeg kommer på jeres lyd herhjemme er umiddelbart Causa Sui, Mythic Sunship eller andet fra El Paraiso.

IS: Oprindeligt havde jeg en lyst til at forene meget af den musik jeg holder af, og som jeg oplever bringer mig i en eller anden slags trance eller meditativ tilstand. Specielt spiritual jazz, klassisk minimalisme og krautrock/eksperimenterende rock var her stor inspiration, men også en masse andet. Siden da har vi sammen udviklet lyden og mange andre inspirationer er kommet til, specielt i kraft af at Nausia i højere grad er blevet et fælles projekt. Jeg kender godt til de navne, du nævner, men det er ikke rigtig nogen, vi har lyttet så meget til, selvom de er fede. Generelt tror jeg ikke, vi forsøger at undgå at tage direkte inspiration af bands hvis musik eller konstellation minder meget om vores egen.

P/A: I forhold til albummets udvikling, hvordan er numrene så sammensat på pladen?

IS: I forhold til pladens udvikling er den sat sammen efter intern diskussion, sådan som vi i fællesskab synes, det gav bedst mening i forhold til helhedsoplevelsen, samt i forhold til A- og B-sider på vinyl. Vi håber meget at folk lytter til pladen i sin fulde længde. I de her år ser man i kommerciel musik en udvikling, hvor albumformatet i mindre og mindre grad bliver prioriteret, og hvor singler bliver hovedfokus. Derudover bliver numrene også kortere og kortere. Vi værdsætter selv at høre hele plader, hvor der ikke blot er tænkt over de enkelte numre, men også sammenhængen og lytteoplevelsen fra start til slut. Jeg selv oplever først rigtigt, at jeg lærer en kunstners musik at kende ved at kunne fordybe mig i en plade som “et helt værk”. Derudover er Nausia i høj grad også oprindeligt blevet til for at forsøge at kunne frembringe en trance-lignende tilstand hos lytteren, som jeg ofte oplever i længerevarende musik og hele albums.

P/A: Hvordan har skriveprocessen været? Er den skabt med udgangspunkt i jams, klart definerede kompositioner eller noget helt tredje?

IS: Musikken blev typisk lavet sådan, at jeg havde en skitse eller idé til et nummer, som vi derefter arbejdede sammen på i øvelokalet. Nogle gange var skitsen med konkrete roller til alle, andre gange var det måske bare en idé om en særlig stemning. Det varierede meget om et nummer blev færdigt efter at vi havde spillet det sammen et par gange, eller om det tog flere måneder. Men i forhold til dit spørgsmål, fungerede skriveprocessen altså sådan, at selvom vi arbejdede med en komposition, så opstod der ofte improvisationer med udgangspunkt i den, som blev afgørende for nummeret i sidste ende.

P/A: Hvad er jeres fremtidsplaner for bandet, nu hvor albummet er ude?

IS: Vores fremtidige planer er, at vi spiller i Næstved d.16. og d.18. i Odense. Derudover kommer der også et show i Århus i marts/april, et i København i april og Øhavet Festival til sommer. Derudover har vi ikke planlagt noget, men vi drømmer meget om at komme meget ud og spille i alle afkroge af både Danmark, men specielt også Norden og Europa. I forhold til ny musik har vi bestemt en lyst til at lave mere, men vi skal lige tage luft ind, før vi ved, hvordan den næste plader skal lyde. Det er vigtigt for os, så der sker en udvikling i musikken, og det ikke bare er en direkte fortsættelse af “Good Intentions”.

Info: “Good Intentions” udkom på Plader Uden Grænser i november, 2022.