Slikback – En dyrkelse af motorisk acceleration og excessiv energi
Af Alexander Julin Mortensen
Den kenyanske producer Slikback har netop fulgt op på sin debutudgivelse fra sidste år, “Lasakaneku”, med EP’en “Tomo”. Den er ligeledes udkommet på Hakuna Kolala, der er et søster-label til Nyege Nyege Tapes. Forankret i forskellige former for elektronisk musik har Hakuna Kulala indtil nu udgivet otte korte udspil med nyere artister fra bl.a. Kenya, Uganda, Congo og Sydafrika.
Musikken, der hidtil er udkommet på Hakuna Kulala, spænder bredt og trækker bl.a. på grime, rap og gqom. Slikbacks udspil skiller sig ikke markant ud fra flere af selskabets øvrige udgivelser, men omfavner dog i højere grad elementer fra footwork og trap.
Musikken på “Tomo” indkapsler det samme energiske mørke fra start til slut, som man også fandt på hans debut. Med en af sine mere footwork-orienterede kompositioner formår Slikback i åbningsnummeret “Sonshitsu” at indhylle lytteren i en excessiv energi, der først – men brat – stopper igen i de sidste sekunder af udgivelsens sidste nummer, “Rage”.
Der er noget nærmest motorisk over kompositionerne på “Tomo”, der ofte giver plads til momentane pusterum, men dog altid for blot at accelerere på ny. Man står tilbage med det indtryk, at musikken kunne være fortsat i evigheder, men i kraft af kompositionernes relativt korte spilletid (ca. 2½–3½ minutter pr. stk.), fremstår de til gengæld uhyre potente og intense.
Info: “Tomo” udkom på Hakuna Kulala d. 1. februar.