The Radio Dept. “Running Out of Love” – Om opgøret og afmagten
Af Alexander Julin
Den svenske gruppe The Radio Dept. går længere tilbage end mit eget forhold til dem, men deres musik har kun fået en større dybde, som de er blevet knyttet til minderne over de sidste seks år. Som var deres sange hylstre, der i kraft af livets erindringer blev fyldt op med en form for voluminøsitet. Mindet om kærligheden, Barcelonas hede, hashtågerne og en himmel, jeg aldrig har set før eller siden, vil for altid give sange som “A Token of Gratitude” eller “I Wanted You to Feel the Same” en særegen plads i mit liv. Med årene er Radio Dept. blevet et uundværligt bekendtskab, et fartøj, der konstant tager mig tilbage, og adskillige somre blusser op på ny; billeder af bjergformationer, elskende øjne og en slentren omkring i fremmede gader.
Den sydsvenske duo fra Lund har netop udgivet “Running Out of Love”, det første regulære album siden “Clinging To a Scheme” fra 2010 og det fjerde studiealbum, siden gruppen oprindeligt blev dannet i 1995 – dvs. længde før den balerisk-inspirerede lyd, som Sincerely Yours og Tough Alliance i mellemtiden definerede. I hjemlandet har The Radio Dept. længe været og selv betegnet sig som outsidere. Gruppen gav faktisk en af sine ret sjældne koncert på den første udgave af Pop Revo i Aarhus i 2004, og har så at sige gemt sig i obskuriteten i mere end 20 år. Hvad betyder “Running Out of Love” så, nu hvor den i modsætning til gruppens øvrige diskografi endnu ikke har mindernes særegne dybde?
Albummet kan forstås på to måder. Enten er der tale om en homogen udvikling væk fra det oprindelige bandsetup til et mere elektronisk – nu til tider nærmest klubbet – udtryk. Eller også er “Running Out of Love” et brud med dette oprindelige udgangspunkt, hvor strengeinstrumenterne i tiltagende grad nedprioriteres til fordel for synthesizer og trommemaskiner.
På det tekstmæssige plan finder vi en tematisk parallel til bandets kompositioner i netop bruddet eller opgøret. Teksterne skildrer behovet for opgør – for at frigøre sig fra de undertrykkende instanser, der vedligeholder kapitalismen som ideologi og dømmer den enkelte til at tage en skyld på sig for de forbrydelser, der er begået i kapitalismens navn.
“You could close your eyes and go to sleep with me / As long as we do we can’t be guilty”, synger Johan Duncanson på “Can’t Be Guilty”. Nummeret er et vidnesbyrd om den afmagt, det udløser, når den enkelte indser sit eget ansvar for at være passiv over for den fortsatte udbytning af mennesker og den fremmedgørelse, der finder sted i Skandinaviens postkoloniale indvandrer- og flygtningepolitik. Samfundskritikken fortsætter på både “Swedish Guns” og “Committed to the Cause”, der dog i højere grad fremstår som opråb til et opgør med den systematiske undertrykkelse og udbytning.
Radio Dept.’s musik er dog – fortsat – på ingen måde ensidigt politisk. Der behandles godt nok et opgør eller brud i politisk forstand i deres sange, men det klinger samtidig af et brud med kærligheden. Der hersker altså en dobbelthed i gruppens tekstunivers, der åbner for et spørgsmål om, hvordan disse to brud forholder sig til hinanden: Er der sket en forskydning, således at afmagten over for kærligheden har udløst et politisk engagement?
I så fald har afmagten forvandlet sig til et aktivt valg om at bryde med en samfundsmodel, der i adskillige henseender modsætter sig – hvis ikke undergraver – humaniteten. Denne humanitet, som Radio Dept.’s musik er et vidnesbyrd om – ikke blot på det tekstmæssige plan, men også pga. de følelser, deres musikalske udtryk som helhed konstituerer – er en påmindelse om en menneskelighed, der skal værnes om, og som aldrig må forgå.
“Running Out of Love” står fortsat i det åbne – uden tilknytning til den ophobning af minder, der med årene har gjort bandets bagkatalog til et særegent bekendtskab. Den nye plade besidder under alle omstændigheder en umiddelbar kraft på lige fod med gruppens øvrige udgivelser – en oprigtighed, man får lyst til at kunne knytte sine minder op om. Selvom mit fremtidige forhold til “Running Out of Love” fortsat står i det uvisse, betvivler jeg ikke dens evne til at kaste lys over den dunkelhed, som så mange øjeblikke ellers svinder bort i over tid. Det er altså ikke blot et spørgsmål om, at musikken udelukkende får betydning i retrospektiv forstand. Det er lige så meget grundet musikkens evne til at huske på vegne af mig, at jeg ikke kan andet end at knytte mig til den. Den tager over, hvor min egen utilstrækkelighed viser sig.
Info: “Running Out of Love” er ude nu via svenske Labrador. The Radio Dept. giver koncert i København til januar (RSVP). Man kan lytte til det nye album i fuld længde hos NPR i en begrænset periode.