Passive/Aggressive

Toke Tietze – Modulationer i et minimalistisk perspektiv

Feature November 7 2014, af passive/aggressive toke

En kort introduktion til Toke Tietze Mortensens grafiske arbejde i anledning af ZINE #5. (Tekst: Simon Christensen. Foto: Peter Gannushkin)

Toke Tietze Mortensen er trommeslager, elektronisk musiker og en af de fire grundlæggere yoyooyoy. Han har boet i Berlin, studeret på DIEM og arbejdet under en del forskellige aliasser. I dag er han dog mest bare Toke, blandt andet en del af To/To – trance-trommeduo med fokus på manuelt arbejde med Tobias Kirstein, SMITSTOF med bla. Jens Franco, Vault-101 med Klaus Hansen, Easy Rider med bla. Jonas Okholm, Lights People m.fl., og han spiller desuden ofte med Kristian Poulsen, Claus Haxholm, Anders Lauge Meldgaard og forskellige impro-opsætninger. Han er medkurator på Click Festival og medvirker i kunstnergruppen Bevægeligt Akkurat, som netop har været på turné i Kina. Tidligere har han været en del af faste Yoyooyoy-grupper som Slütspürt, Fjernsyn Fjernsyn og den tæt på legendariske duo Yoke & Yohs.

Af essentielle udgivelser er det specielt værd at bemærke samlingen “Graphic and Auditive Works 2004-2009”, som indeholder nogle af de tidligste grafiske værker/modulationer lavet på skrivemaskine og to syv-tommere. Under navnet Konditoque har han også arbejdet med en del hjemmelavede droneinstrumenter, blandt andet projektet The String Drone Quartet, som er et automatiseret værk, som består af fire hjemmebyggede strengeinstrumenter slået til en motoriserede propeller.

Ved siden af musikken har han eksperimenteret med Modulationer – en serie af minimalistiske værker lavet på skrivemaskine med forskellig farver blæk, en titel som ikke mindst også refererer til tonal modulation, grafisk notation og modular synthesizer. I forbindelse med hans første soloudstilling i september 2014 beskrev han sit arbejde sådan her:

“In 2004 I bought an old typewriter. At the time I was making a lot of minimalistic music in different constellations within the yoyooyoy collective. I was heavily inspired by composers such as Steve Reich, Terry Riley, La Monte Young, John Cale and John Cage. The dense and repetitive nature of some compositions by those guys, containing a long static development combined with a massive amount of sonic details of rhythmical phasing and tonal modulation, was to me a natural and reasonable form of music. Instead of being centered around the human condition it had a scientific, investigating and natural thing going on. Listening to certain minimalistic works can be like a wordless learning experience, where the sonic material is an expression of metric systems and the harmonic ratio of oscillations.

It was the overall aesthetics of this music and its methods of composition that drove me to use the typewriter to make a graphical realization of that kind of music. Over the years my typewriter work has developed in to its own thing, I have discovered various techniques and developed a figurative aesthetic. But the central thing is still the modulations that appears when typing in layers and the rhythmical variations when applying metric accents while typing. To me its like a taking snapshot of the modulations that happens somewhere on the journey of a single tone becoming white noise, or a single beat becoming rhythmic cacophony.” (via Kopenhagen og Third Space)

ZINE #5 udkommer i dag (passiveaggressive.dk/zines) – herunder er Toke Tietze Mortensens tre forsider, som er udvalgt fra hans samling af uudgivede grafiske værker til dette magasin. Tak for det, Toke! sc

toke3

 

toke2

 

toke1