Passive/Aggressive

ÉLG – avantgardetechno af europæisk esperanto

September 26 2012

Den franske/belgiske producer Laurent Gérard, som gemmer sig bag initialerne ÉLG eller el g, er aktuel med sit andet egentlige album “Mil Pluton” på det ganske spændende italienske Hundebiss Records og engelske Alter Records. Titlen oversat er 1000 plutonium. Kendetegnet for flere af Hundebiss-udgivelserne er, at de bevæger sig på en konstant grænse til kulmination inden for et støjende, cirkulært mønster af analoge eksperimenterende synthesizere og trommemaskiner. Det samme er tilfældet her, hvor ÉLG ganske let snor sig mellem r’n’b, spacerock for trommemaskiner og – som infoteksten fastslår – Musique Concreté-produktion, og der er abrupte spring i farverne i lydpalletten og masser af feltoptagelser.

ÉLG har på albummet blandt andet fået hjælp fra Bill Kouligas, der driver pladeselskabet PAN Act i Berlin, og Jan Anderzen fra Tomutonttu og Kemiallset Ystavat, der begge udkommer på finske Fonal Records. Og faktisk medvirker Laurant Gérard i trioen Reines d’Angleterre (det er uhyggeligt, lyt via linket) med filmkomponisten/multikunstneren Ghédalia Tazartès og den elektroniske musiker Jo. På den måde står udgivelsen som et underligt babelstårn af nuværende europæisk avantgarde elektronik.

“…Gérard has knuckled down with a bunch of new gear and built a fresh sound which is difficult to categorize but still carries many of the characteristics of his previous work. One can hear EBM-esque rhythms, Musique Concrète style editing, dense layers of swampy electronics and a unique knack for songwriting and composition, creating the same hypnotic spirals the Èlg of old did. Vocally, Èlg has evolved beyond conventional language and now works with an Esperanto-like form of alien linguistics to front the sonic mass.”