Joshua Abrams – Magnetiske draperinger og auditiv healing på organisk hovedværk
Af Mikkel A. Kongstad
Den allestedsnærværende og ihærdige multi-instrumentalist og filmkomponist, Joshua Abrams, der efterhånden har et imponerende bagkatalog i eget navn bag sig, skriver sig nu i den helt store kanon med et absolut hovedværk. Et hovedværk, der fortjener en plads ved siden af alle de der musikalske innovatører, der har insisteret på at fremmane musikalsk magi ved at bryde igennem konventionelle former og strukturer, og derigennem skabe en type musik, der nærmest ikke kan tæmmes med ord, fordi den bedst beskrives ved måden, hvorpå den manifesterer sjæle i rummet omkring dig, når den får lov til at udfolde sig.
Sikke en omgang storslåede floskler og overambitiøs musikalsk tolkning, tænker du sandsynligvis allerede nu? Og bevares, du har ret. Men kun fordi du ikke har haft denne dobbelte vinyl-udgivelse en tur forbi pick-up’en endnu.
Eksternt link: Lyt til titelnummeret “Magnetoception”.
Chicago-baserede Joshua Abrams er egentlig bassist. Men efter Fred Anderson og Hamid Drakes mesterlige krydsning af hardbop, spiritual jazz og gwana-musik på albummet ”From the River to the Ocean” (2007), hvor Abrams introducerede guimbrien som et melodiske pulserende trance-skabende instrument (en nordafrikansk 3-strenget bas-lut), er det som om Abrams faldt over et vildtvoksende musikalsk terræn, han siden har været nødt til at undersøge dybdegående. Dette har resulteret i de nu nærmest uopdrivelige og ekstremt anmelderroste LP’er “Natural Information” (2010) og ”Reprecencing” (2012), som er indspillet med Joshua Abrams med skiftende besætninger under navnet Natural Information Society – og nu også ”Magnetoception”, der i mine øjne er Abrams’ hovedværk.
Oplægget for “Magnetoception” er angiveligt, at Eremite Records skulle have bestilt et dobbeltalbum, hvor Abrams for alvor kunne udfolde sine musikalske ambitioner. Og som erklæret fanboy, kan jeg kun tilføje: Endelig får Abrams lov til at udfolde sig over et dobbeltalbum og realisere sig som det organiske musiksamfunds nye mester. Abrams bruger pladsen perfekt til at udvide spektret for det tidligere kendte soniske udtryk over i et den sanselige og magisk ritualistiske opløsning af genre over i et friktions- og tidløst værk, hvor alle lyde udtrykkes som auditiv healing. Det her er – med andre ord – magnetisk dragende, spirituelle draperinger, der glider ind i kroppen og manifesterer sig som bevidsthedsudvidende bølger af mageløs lyd.
Og lyde er der masser af. Centreret omkring Abrams melodisk pulserende guimbri svæver alt fra porøse el-guitarer, evighedsdronende autoharper, til tæpper af celeste, clarinet, tabla og congas. “Magnetoception” bevæger sig fra magnetisk, dragende stilstand og insisterende dvælen ved en enkelt, elastisk rytmisk tekstur på ”The Lore” til titelnummerets jungle af vildtvoksende, organiske, harmonier og nænsomt susende vind af rytmiske fangarme.
Summen af kardemommen er en underskøn åndelighed og en type svært dragende musik, der både søger tilbage til rødderne, men som også peger fremad. Og helt derud, hvor sind og sjæl alt for sjældent bevæger sig hen. I den absolutte fordybelse. Du ved, den slags, hvor man nærmest svæver rundt som en anden satellit over jorden.
Zoomer man ud, finder man alt fra ikke-vestlige musikalske traditioner (fra Sydamerika til Asien – it’s all there), free jazz og minimalisme til krautrock og afro-jazz, men der er meget mere på spil end genre-rester her. Det her er Don Cherrys visionære realisering af en spirituel lydverden på “Organ Music Society”. Det er Ahmed Abdul Maliks fængslende afro-jazz, der møder Anour Brahems overmenneskelige sanselighed. Det er Coltrane og Tortoise i et vidunderligt organisk mash-up. Det er Maleem Mahmoud Ghania og Steve Reichs rytmiske repetitioner, der møder Battles’ skvulpende og punkterende tektonik. Det er drone-musik. Festmusik. New age. Sjælemusik. Det er alt i et og meget mere end det, og nu må jeg stoppe, inden jeg fortaber mig helt i fortabelsen. Få det her dobbeltalbum i dit liv.
Info: “Magnetoception” er ude nu via Eremite Records og kan rekvireres på dobbelt-vinyl fra hhv. Eremite eller Soundohm. Joshua Abrams & Natural Information Society er i øvrigt også aktuel med albummet “Automaginary” med Bitchin Bajas på Drag City.