Percy Records – Vogteren på Heimdalsgade
Af Sandra S. Borch
Lige i starten af Heimdalsgade bag den Røde Plads i Nordvest har Troels Hastrup åbnet Percy Records, en ny pladebiks dedikeret til det fulde spektrum fra lydkunst til klubkultur. Det var navnet på Troels’ familiehund, titlen på et godt nummer og betyder “personal favorite” på god ‘Glasgow-tale’. Så der var altså alle gode grunde til at døbe biksen Percy.
København fik en ny personlig pladebutik, da Percy Records i februar slog dørene op. Der er hverken højt til loftet eller vidt til væggene til gengæld er der tysk rullende lykkehjulstechno, downtown New Yorker-ambient fra 80’erne og traditionel persisk lut kombineret med spacy synths. Også leftfield techno, acid, sound design er allerede blevet importeret. Hver en plade er nøje selekteret af Troels selv. “Jeg kan ikke lide at sige, at der er noget, du ikke kan få fat i her,” forklarer Troels.
Troels fortæller videre, at butikken befinder sig i døråbningen mellem det eksperimenterende og den elektroniske musik – med et ben solidt placeret iblandt de funktionelle ‘clubbangere’, såsom skiver fra de britiske IDM-konger Autechre, og et ben i et mere nørdet univers med den amerikanske komponist Viki Viktoria, som blandt andet har studeret hos Pauline Oliveros. Fælles for kataloget hos Percy er, at alle pladerne rykker ved noget – om det er dansegulvet, der bliver rusket i med en skamløs portion bas, eller om det er en skæv skive, der rykker til forståelsen af ambient musik, hvor grænserne er slørrede og genren ikke kun reduceres til taktløse synths pads men inkluderer subtile melodier, nuanceret rytmer, fremadrettede beat-progressioner.
På denne måde er Percy Records et supplement til de eksisterende pladeforhandlere i København, som tilbyder et bredt udvalg af vinyl fx. hos Palmspree, Beat, Sound Station, Beatpop, Route 66, Aah Ooh, Jokkmokk, Sort Kaffe & Vinyl samt de eksperimenterende plader, der orienterer sig mod solide bevægelser fra undergrundens punk/noise til danske fluxus-mesterværker, som man finder hos Insula på Blågårdsgade, samt den mere klassiske house- og techno-influerede stil hos Dorma21, der netop er flyttet i Pilestræde.
Der er mange fremgangsmetoder til at finde og pleje sine musikalske præferencer, særligt i en tidsalder hvor uendelige mængder data og lydbidder ligger mere eller mindre frit tilgængelig på the world wide web. På trods af dette har Percy Records fyldt hylderne med vinyl. En smule banalt men hvorfor åbne op for vinyl, når stream og bytes er allesstedsnærværende? Her forklarer Troels, at vinylen har været det foretrukne medie for enthusiaster med en sund fetich for eksperimenterende musik længe, og meget af den mere nørdede musik eksisterer kun på vinyl. Blandt andet kan man finde den lille 7’’ fra Object Relation, som indeholder samarbejdet mellem Mark Fell’s skills på 80’er trommemaskinen LinnDrum og den italienske impro-cellist Sandro Mussida. Derfor er vinylen forsat et aktuelt medie, og pladebutikken en ditto distributør af det.
En af kasserne hos Percy Records er kategoriseret “Experimental, Ambient, Noise.” Her flipper man forbi en frisk genudgivelse af spansk-industrial Randomize fra mid-80’erne efterfulgt af UK Kerridges slow-tempo “Sonic Instruments Of War” og den amerikanske gentleman Ricci Vito’s “A Symphony for Amiga”. Alle pladerne er markeret med vejledende tips om pladens indhold. De fleste er beskrevet med et par ord eller genre-hints, mens andre har fået tilføjet lidt mere, såsom: “Techno, abstract, experimental, ambient, acid, chill”, hvilket netop er ret sigende for hvilket grænseland Percy Records har åbnet dørene op for.
Pointen er, at Percy Records med sine 8 kvadratmeter rummer en verden af musik, og man er garanteret at få langet et par anbefalinger eller skiver over disken.