Vault-101 – Klaustrofobisk eskapisme
Af Nils Bloch-Sørensen
Sidste efterår udgav den københavnske technoduo Vault-101 EP’en ”Hellraiser”, som nu er blevet frit tilgængelig online. Vault-101 består af Toke Tietze Mortensen og Klaus H. Hansen, som hver for sig har gjort sig bemærket i en lang række konstellationer – bl.a. Slütspürt, To/To, Yoke & Yohs og Deeplands – og duoen har i efterhånden et par år rumsteret i de danske musikmiljøer med deres retrospektive technopulseren. Først med kassettebåndet ”P.A.A.F.” i 2014 og året efter med debut 12”-tommeren ”Windsurfer”.
Udgivet på det Oslo-baserede pladeselskab HDM (Hjemme Med Drama) udgør Hellraiser B-siden på et kassettebånd, hvis A-side prydes af K^3’s toner, og som bærer titlen ”HDM03”. Den lidet fantasifulde titel er dog en ganske god indikator for, hvad der er at finde på EP’en. Ikke fordi musikken er fantasiforladt, men fordi titlens anonymitet flugter godt med den traditionsbevidste techno, Vault-101 fra starten har været garant for. Langt fra de dystopiske og rumklangsindsvøbte toner, der præger technoscenen i disse dage, bevæger duoen sig i en klassisk 808-lyd, hvis urokkeligt stædige fremdrift flere gange sender tankerne i retning af Detroit-technoens klaustrofobiske eskapisme.
Når man lytter til “Hellraiser” på Soundcloud og med øjnene følger den kantede repræsentation af musikkens lydbølger, der langsomt farves orange, er det slående, hvor få dynamiske udsving der er på EP’ens tre numre – tunge blokke med flossede kanter. Statisk og gentagende, som traditionen foreskriver. Alligevel er det de små afvigelser, der kontrasterer musikkens autoritære fremmarch, som løfter “Hellraiser” op over at være en genreøvelse og gør det til en dragende lytteoplevelse: Når vi bag den rytmiske forgrund kan skimte svævende melodilinjer og percussive detaljer – små skyggedannelser, der bryder med trommemaskinernes hyperventilerende åndedræt.
Info: Vault 101’s Hellraiser EP udkom i oktober på det norske pladeselskab HDM.