Passive/Aggressive

Lisbeth Diers – Rytme Refleksioner

Feature March 15 2021, af nilsbloch

Dette er et uddrag fra vores nyligt udgivne Festskrift IV. En samling refleksioner over fænomenet RYTME – skrevet, illustreret og indspillet af musikere, grafiske designere, DJs og interdisciplinære kunstnere.

Lisbeth Diers er en dansk percussionist/trommeslager og komponist. Hun har været aktiv siden slutningen af 1980’erne og medvirket på over 90 udgivelser.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Dette er ikke et element som er ord.
Det er noget andet!
Jeg prøver at forklare med ord… men det er ordløst.
Det skal mærkes, ikke italesættes. 

Og dog,
jeg prøver… 

Fokus!
Du skal give alt til rytmen.

Når jeg er i rytme,
er jeg i flow, i en tilstand hvor jeg kun eksisterer for rytmen,
det er at være bærer af det kropslige og ordløse sprog. 

Forsøger vi at åbne os for de universelle kræfter,
er rytmen i os selv
selve kontakten til det universelle.
Urkraften. 

Det er det særegne ved en musikers “time”, som gør hendes/hans rytme interessant at høre på,
det er det som kan bevæge hjertet. 

I den indre personlige “time”, i den rytmiske præcision af eleganthed, frækhed, harskhed, vitalitet og dynamik spænder swinget sig ud! Musikerens guld, musikerens talerør til menneskets inderste følelser.
I læren om egen “time” findes muligheden for at dykke dybere ind i rummet af rytmen.
Tilgå det rum som ligger mellem spillede slag og usynlige mikro-bevægelser.
Det magiske sted hvor selve swinget bor, hvor frækhed og flabethed er tilladt, hvor elegance, “forfinethed” og forfængelighed er tilladt. Hvor hengivenhed, koncentration og fokus er en flydende størrelse. En tilstand hvor kroppen fyldes af hormoner og signaler fra hjernen, som fortæller at man er i flow. En tilstand som er helt særlig og en stor del af den drivkraft, som ligger bag arbejdet. En følelse som man helt fantastisk kan opleve med musikere, som arbejder på samme niveau. Hvor dette samspil deles med de mennesker, som oplever den. 

Inde i rytmen findes noget elastisk, som kan udvide sig, og give mulighed for bevægelse og dynamisk arrangering inde i pulsen. Her kan spændet opstå og udviklingen og muligheden for at lære noget nyt være tilstede. 

Rytmen er individuel
Rytmen er personlig
Rytmen er intuitiv
Rytmen laver et aftryk af sjælen
Rytmen er rumlig bevægelig
Rytmen er kommunikation
Rytmen er delikat
Rytmens sprog tør at føle
og gå i interaktion med andre rytmer, modrytmer, medrytme —
rytmers rytmes møde med andres rytmer.
Menneskers nysgerrighed overfor hinanden,
åbenhed overfor det man kender og det man ikke kender. 

Man kan altid mærke når rytmen bevæger sig i et fælles–fællesskab, som er bygget op på en personlig frasering som et spejl, som vender sig i interesse for andre rytmebæreres “time”,
andre menneskers særegne rytme.
For enhver musiker er mødet med en andens rytme der hvor ens egen “time” spiller sammen med et andet menneskes indre puls. 

Lisbeth Diers
Perkussionist/komponist. Jazzmusiker. 

Info: Grundet COVID-19 har vi ingen/minimal distribution, så vi har gjort udgivelsen gratis indtil videre. Bestil ved at sende din postadresse til info@passiveaggressive.dk eller ved at abonnere på patreon.com/pasaggressive – betal kun for frimærkerne eller hent på 2-3 sikre spots i København.