Passive/Aggressive

Abyss X “Mouthed” – Minoisk kultur og aggressive beats

Blog November 15 2016 abyss-xs-lash-is-like-fka-twigs-fed-through-a-cybernetic-blender-body-image-1438189589

Af Alexander Julin

Produceren Abyss X kommer fra Kreta. Øen var hjemsted for den minoiske kultur, som Abyss X henter mytologiske og historiske referencer fra på sin nye udgivelse “Mouthed”. Referencerne har en dynamisk karakter, idet de trods deres tilhørsforhold til en svunden tid kan overgå til at være noget nyt. Eksempelvis inkorporerer hun analoge instrumenter, der skaber associationer til den hedengangne kultur, i et ellers moderne og elektronisk univers. Samtidig trækker hun på billeder og symboler fra den minoiske tradition i bl.a. “Thru Lids ● Matono Stagona Stagona”, der er blevet komponeret med den hensigt at skabe en lydlig gengivelse af et tilbagevendende motiv i den antikke kunst fra øen: et menneske, der med hver hånd holder et vildt dyr fast (et motiv kaldet Master of Animals).

Abyss X udgives på Halcyon Veil, Rabits yderst prominente label, der bl.a. også tæller Why Be, Mistress, N-Prolenta, Jesse Osborne-Lanthier, en række anbefalelsesværdige mix og ikke mindst den prominente kollaboration mellem Rabit selv og Chino Amobi, “The Great Game: Freedom From Mental Poisoning (The Purification Of The Furies)”. “Mouthed” ligger i tråd med flere af selskabets øvrige udgivelser ved at give udtryk for en undertrykt vrede, der manifesterer sig i og forvrænger sangenes struktur og lader dem med en obskur intensitet.

På “Mouthed” nedbrydes enhver form for stabilitet konsekvent. Aggressive beats mødes med noget, der lyder som sårbare (harpe-?)strenge (og i et enkelt tilfælde Abyss X’s egen vokal) i en nærmest primal tilgang, hvor der sker konstant skabelse og nedbrydning . Selvom sangene som sådan ikke bærer præg af noget form for sonisk frontalangreb, afføder de respektive kompositioner alligevel en ekstrem mættethed hos lytteren. Dette er et udslag af, at de aldrig ender med at være, hvad de umiddelbart tilkendegiver sig som, men ofte slår over i radikale brud med deres udgangspunkt. Det er en insisteren på ikke at være ét, men at udnytte kompositionernes muligheder, til de simpelthen ikke kan mere, men er nødsaget til at slutte. I den forstand virker Abyss X’s musik som kraftudladninger, men ikke som skrig, der nægter at overhøres; nærmere som ilden indeni, der nægter at tæmmes eller dø hen, og hvis hede afføder lige dele ubehag og ekstase.

De fem kompositioner på “Mouthed” er brænde til dette bål; de tænder den ild, der brænder sin afsats ned, men også muliggør, at noget nyt endelig kan finde sted. På den måde er “Mouthed” en visionær udgivelse, ikke i sin exceptionalitet, men på lige fod med en række nyere kunstnere, eksempelvis Rabit selv og størstedelen af de kunstnere, der udgives gennem Halcyon Veil. De fortolker fortiden på ny med deres ekstreme og hybride produktioner for derigennem at sætte en bevægelse i gang, der vil ramme og ændre den fremtid, vi konstant går i møde.

Info: “Mouthed” er udkommet digitalt på Halcyon Veil.