Passive/Aggressive

Central – “Hvis man har lidt tiltro til sin smag og evner, så er man selv den røde tråd i musikken” (mixtape & interview)

Mixtape June 1 2019 , af alexanderjulin

Af Alexander Julin Mortensen

Natal Zaks er en umådeligt produktiv elektronisk musiker, der efterhånden ikke længere kræver den store introduktion. Som involveret i pladeselskaberne Help, Regelbau, No Hands, SAINO m.fl., og aktiv i gruppen Maizena og soloprojekterne Alle, Central, El Trick, Timeman og Palta har Zaks i senere år været én af de drivende kræfter bag aarhusiansk housemusik, der med rette har fået ros i både ind- og udland. Senest har han udgivet sit andet album, “Om Dans”, og EP’en “Presents 3 Tracks”. I den anledning bringer P/A et interview med ham samt ikke mindst et nyt mix, der bl.a. indeholder musik fra de hemmelige Øgade-arkiver og nye produktioner fra et ophold i Tel Aviv.

Passive/Aggressive: Kan du pege på nogle specifikke inspirationskilder, du føler har været essentielle for og i arbejdet med dine seneste udgivelser?

Natal Zaks : “Det er ikke helt let; det hele smelter sgu lidt sammen – et stort miskmask af indtryk og inspiration. Men de fleste stilarter har nogle skæve afstikkere, som formår at overraske mig indenfor nogle rammer, jeg ellers ville gå rundt og tro, jeg kendte godt. Men for at namedroppe lidt har disse kunstnere sat dybere spor end sædvanligt:
Stephen Brown (der altid fordrejer sin techno på sin egen måde), primært ældre ting fra Nail, Vince Ailey, Vince Watson, Mark Ambrose, Jordan Fields. Måske bare generelt folk, der synes at vove sig ind i nogle nye ting uden at bryde genrens konventioner. John Beltran… Der er heldigvis mange.”

P/A: Hvorfor har det været vigtigt for dig at udgive musikken på “Om Dans” som et album frem for som eksempelvis en række af EP’er?

NZ: “Jeg er ærligt talt ikke så overvejet omkring den slags. Mit arbejde former sig sjældent som udgivelser, men opstår mere som et produkt af efterfølgende kuratering; altså at kigge på, hvad der ligger i gemmerne og se mulighederne. Samlingen af numre på “Om Dans” lyder for mig som en flot samling, og min bror Milán havde faktisk en finger med i spillet, når det kom til udvælgelsen. Desuden er EP’er ofte mere funktionelle i min optik; rettet mod DJs.”

P/A: En stor del af din musik er selvudgivet. Hvad er forudsætningen for, at det appellerer til dig, at andre udgiver din/jeres musik, som det bl.a. er tilfældet med din nye EP på Gravity Graffiti? Og hvorfor var det vigtigt, at “Om Dans” derimod skulle udkomme på et af jeres egne selskaber, netop Help?

NZ: “Jeg tror, at vi i Aarhus har fået en vis selvtillid om at kunne gøre tingene selv, så glæden ved at arbejde med venner er større end den med mere upersonlige professionelle relationer (som måske kunne være mere prestigefyldte, imponerende eller effektive). Jeg har erfaret, at en fælles vision, ambition og fornemmelse af hinanden som mennesker er vigtigst for mig. Jeg stoler eksempelvis på, at min ven Riccardo (fra Gravity Graffiti) er den rigtige til at udgive en side af min musik. Forudsætningen er simpelthen, at jeg kan mærke en forbindelse med min samarbejdspartner, kunstnerisk og menneskeligt. Det er den bedste måde at undgå at være en del af de evigt omskiftelige trends, som nogle labels bevidst eller ubevidst havner i.

Jeg havde ikke lyst til, at nogen anden end min bror og jeg skulle have noget med “Om Dans” at gøre (måske med undtagelse af de nære i Aarhus). Der er selvsagt nogle fordele ved at arbejde med andre professionelle, men det betyder også flere holdninger om alt fra grafik, genoptryk, presse (eller mangel på samme) og ikke mindst succeskriterier.”

P/A: Har du forsøgt at tage din musik i en ny retning på dine seneste udgivelser, eller oplever du dem selv som i rød tråd med dine forhenværende?

NZ: “Sagt ligeud tænker jeg ikke så meget over hverken rød tråd eller nye retninger; det er blot spekulationer og bekymringer i min optik – og dermed noget, jeg vil undgå. Uden at lyde selvfed (det er let sagt, hva’?) tror jeg, at hvis man har lidt tiltro til sin smag og evner, så er man selv den røde tråd i musikken. De nye retninger opstår naturligt, når man er nysgerrig og udvikler sig lidt undervejs. Det er ikke så vigtigt for mig, at folk ser den røde tråd, for det er vigtigere for mig, at lave hvad jeg har lyst til; om det er Alle-albummet, Palta, albummet med Erika de Casier eller “Om Dans”.”  

P/A: Ud over Central har du også udgivet musik under mange andre aliasser, senest bl.a. El Trick og Palta. Oplever du, at disse projekter også har haft indflydelse på den musikalske udvikling og dit udtryk som Central? Hersker der med andre ord en form for synergi mellem dine respektive projekter?

NZ: “Jeg synes, at det er spændende at lave musikken og spændende at udgive den, men de to ting hænger ikke nødvendigvis sammen. For det meste laver jeg musikken og finder bagefter ud af, hvilket alias jeg vil bruge. Det er mere frisættende for mig, og det hele smelter som sagt sammen. Det er ikke en regel, men det er generelt den måde, det virker på.

Men for at tale om synergien, så er det nogle gange forfriskende at gentænke nogle indspilninger eller idéer med en anden “hat” på: ‘Hvordan ville de her Palta lyde fungere, hvis de blev rykket mere i en Central-retning?’, f.eks.”

P/A: Kan du knytte et par ord til dit mix og hvad der ligger til grund for valget af musikken?

NZ: “Der er lidt musik fra Milán (åbningsnummeret er fra hans nye LP med bandet Nehoki) og lidt ting fra vores hemmelige Øgade-arkiver. Men faktisk er størstedelen af musikken ting, som jeg har arbejdet på i mine hidtidige 3 måneder i Tel Aviv.

Jeg overvejede at optage et mere traditionelt dj-mix, men det må blive en anden gang. Jeg synes, disse optagelser med egne ting er spændende på en anden måde; her er flere ting, der nok aldrig ellers ser dagens lys.”

Info: “Om Dans” er ude nu på Help og “DJ Central Presents 3 Tracks” er ude nu på Gravity Graffiti. Senest har Natal Zaks bl.a. også medvirket som producer på flere af numrene på Erika de Casiers debut, “Essentials”.