Passive/Aggressive

DJ Rashad – Velkommen til Chicago

August 14 2012

Af Jesper Buhl, anmelder af elektronisk musik og medlem af Det Sejler I Effekter

Med sine opklippede, MPC-manipulerede vokalssamples og frenetiske beats er den Chicago-bårne genre juke lyden af repitioner ophøjet til kunstart. Ligesom det friske fodarbejde, der gav navn til den battle-baserede dansestil footwork, som juke udviklede sig i tandem med, er kernen de hurtige, ofte abrupte repetitioner i konstant flux.

[Chicago Footwork http://www.youtube.com/watch?v=f06H1ezvjEg]

Juke udspringer af ghetto house og har også rødder i hiphoppen. Det er næsten, som om juke er den naturlige konsekvens af hiphoppens hovedinstrument MPC’ens opbygning. Det er en maskine, som med sine trommepads indbyder til hidsig opklipning, især når den kombineres med et højt tempo, og ghetto housens dansegulvsrettede energi.

En af genrens største stjerner, og vel nok den kunstner, der er nået længst ud over Chicagos bygrænse, er Rashad Harden, DJ Rashad. Springbrættet ud i verden blev det legendariske London-label Planet Mu, ledet af Mike Paradinas, som mange nok kender som µ-Ziq. Paradinas, som på sit label har udgivet prominente folk som Rudi Zygato, Starkey, iTAL tEK, Kuedo/Jamie Vex’d, Venetian Snares og Wagon Christ, lancerede juke i Europa med albums fra DJ Roc og DJ Nate og EP’en “Itz Not Rite” med DJ Rashad, samt ikke mindst de to kompileringer “Bangs & Works vol. 1 og 2″. Her kan nye lyttere let gøre sig bekendt med genrens fascinerende blanding af techno-influeret maskinæstetik, hiphop-inspireret funk-fornemmelse, samplelån fra andre genrer og ren, rå danse-aggression.

[Bangs & Works vol. 1 http://www.youtube.com/watch?v=5Z3GZnN_VTk]

Et godt eksempel på, hvordan der kan begås musikalsk poesi, selv om tempoet er i omegnen af de 160 bpm, er DJ Rashads fænomenale “Love U Found”, som benytter sig utrolig frit af Michael Jacksons “One Day In Your life”.

[Michael Jackson “One Day In Your Life” http://www.youtube.com/watch?v=ks__RZq08Ok]

På denne side af Atlanten pegede London-produceren Om Unit på, at juke har enormt meget til fælles med old school jungle-musik, og det beviste han på hele tre gratis udgivelser med footwork-prægede edits af gamle jungle-klassikere som Remarcs “R.I.P”. Udgivelserne hedder “Footwork Jungle vol. 1-3″, og selv om de ikke længere kan findes på Soundcloud, kan de stadig opstøves som downloads.

[Remarc “R.I.P.” http://www.youtube.com/watch?v=mGUg4HWAu8U]

Den foreløbige kulmination på juke-genrens felttog ud i verden er DJ Rashads fænomenale album “Teklife Vol. 1: Welcome To The Chi”, men allerede inden da var nye fodfolk indrulleret i juke-hæren. Eksempelvis engelske Addison Groove, som ellers har begået halfsteppende dubstep under navnet Headhunter, og Sully, som oftest befinder sig i den 2-steppende og garage-påvirkede ende af dubsteppen (langt væk fra røvsyge wobbles), som har ladet sig inspirere af de lynhurtige fødder fra Chicago på sit fremragende album “Carrier” fra sidste år.

[Addison Groove “Footcrab” http://www.youtube.com/watch?v=gWfiog1Ure4]

[Sully “I Know” http://www.youtube.com/watch?v=ixbw3g4nTO8]

Især det sidste nummer skaber en virkelig frugtbar blanding af jukens energiske antrit og dubsteppens mol-melodik. DJ Rashad låner så til gengæld lidt af dubsteppens bastryk på “Welcome To The Chi” fra “Teklife vol. 1″. Vi lader Rashad selv få det sidste, samplede og stærkt repetitive ord.

[DJ Rashad “Welcome To The Chi” http://www.youtube.com/watch?v=ITlAsPiEjxs]