Passive/Aggressive

Sully – Britisk producer leverer unikt flux af grime, jungle og footwork

Blog April 12 2018 27545314_10155210738852011_1410657722169382520_n

Af Sandra S. Borch

Den kommende weekend står i jungle-workoutens tegn med britiske Sully og hans friske tilgangsvinkel til Londons bastunge-musikscene samt Force 10, Yke, DJ Reteq og et hold af lokale helte i både Aarhus og København. Arrangøren er Concrete Jungle, der har præsenteret musik på Bolsjefabrikken siden 2015.

Da jungle kom ud af UK’s rave-scene i begyndelsen af 1990, var det med et tempo på 150-200 bpm i ledtog med stærke percussion-loops, samples, trillende snares og et hav af syntheffekter. Genrens navn stammer fra “junglist”, som betegner folk fra området Arnett Garden i Kingston, og som senere hen blev den kulturelle betegnelse for ungdommen fra Londons arbejderklasse, som tog begrebet jungle til sig og gjorde den til deres musikalske udtryksform.

At referere til britiske producer Sully aka Jack Stevens som jungle-producer ville være at strække forståelsen af genren en del. Som så mange andre producerer han musik, som ikke kan indfanges under en enkelt paraply. Men genrens indflydelse er uden tvivl dominerende gennem associationer af ren energi kombineret med breaks, samples og fart.

Sully har leveret en nuanceret diskografi, der blandt andet omfatter mere end femten 12″ siden 2007. Sidste år udkom hans anden fuldlængde album “Escape”, der spænder vidt: fra melankolsk UK-garage på nummeret “Bullseye” til lyde, der kunne minde om noget fra japanske Foodman, på det legende og sjove “Assembly 2” og videre til en solid stemning på albummets absolut bedste nummer, “Casablanca”, hvor Jendor leverer en stærk MC-præstation. Sully har derfor i højere grad et slægtskab med kunstnere som Lee Bannon (Dedekind Cut), Dublin Ricky Force – og senere også Pessimist, Peverelist, Dust-e-1 og тпсб. Fælles for dem er, at de fornyer og blander lyden af garage, jungle, grime og drum’n’bass. Set i et større perspektiv trækker disse strømninger tråde til den store interesse for footwork, der kom med Planet Mus “The Bangs & Works”-serie fra 2010. Med deres sample-tunge lyd bringer begge genrer basmusikken til højere tempo.

Det giver mening for folk, der ønsker mere end klassisk 4/4-musik og orienterer sig mod mere opbrudte breakbeat-drevne lyde til at ruske lidt op i det.

Info: Sully spiller d. 13. april på Bolsjefabrikken, København (RSVP) og d.14.april på Institut for X, Aarhus (RSVP).