Passive/Aggressive

Jonas Olesen – Et drejende opslagsværk af testsignaler og kryptering

Feature December 2 2015, af passive/aggressive METRO

Af Simon Christensen

Jonas Olesen (f. 1979) er komponist/lydkunstner og har specialiseret sig i elektronisk musik med vægt på specielt ældre elektroniske instrumenter, musikarkæologi og visualisering af lyd (og vice versa). Derfor er det meget passende, at hans første udgivelse under eget navn i nogle år er LP’en “TEST”, som minutiøst gennemgår en række forskellige testtoner og forskellige farver af støj – ét element ad gangen – som et hørbart opslagsværk.

Grundmaterialet er taget fra ældre stereotestplader (dvs. til test af f.eks. et lydanlæg) og såkaldte psykoakustiske demonstrationssignaler, som er indsamlet og modificeret af Jonas Olesen, herefter blandet med egenproducerede lyde og tests. “Det er et spil mellem originalt materiale og den tørre æstetik, der præger sådanne plader, og resultatet er vel en mellemting mellem en ordinær testplade og decideret musik. Det er dobbeltheden her, jeg har været interesseret i,” forklarer han i en mail.

Hvilken funktion har denne nye “TEST”-plade så her i 2015? Først og fremmest indeholder udgivelsen en bevidstliggørelse af alle former for lyde og signaler, spændt ud i både tid og rum – man kunne kalde det en vækkelse af øret og en uddannelse af signalapparatet. Samtidig udfordrer man grænsen mellem lyd som en teknisk installation og musik, idet numrene kommer i en bestemt rækkefølge og bærer en bestemt mening. Slutteligt udkommer “TEST” kun på LP, så man som lytter bliver nødt til at spørge sig selv, om den hverdagslige digitale afspilning fra dårlige anlæg og computerhøjttalere et cetera medfører et tab af mening; om lydenes yderpositioner (som er eksemplificeret ved denne udgivelse) forsvinder?

Helt konkret indeholder “TEST” seks støjfarver, simulerede tinnituslyde, fem bølgeformer, metronom, fasetest, balance, morsekode, samt ‘spektralt krypteret’ lyd og to ‘image to audio’ tracks (dvs. støj, der opstår af læsbare skæringer på selve vinylen), hvilket man fx. ikke ville kunne afkode ved en digital afspilning.

Det lyder måske som et obskurt projekt, men det er alligevel én af Jonas Olesens mest ligetil og forståelige udgivelser på hans eget velkuraterede label, BIN. Selskabet har blandt andet specialiseret sig i udgivelser af historisk materiale samt ny musik med fokus på tekniske fænomener og på eksperimenterende medier som DAT, floppydisk, Photoshop-filer (oversat til wave), sammenlimede 12″-10″-7″-vinyl, CD-r og ‘almindelige kassettebånd’ – blandt andet under synonymer som Batch Totem, OOC, Hector Rottweiler m.fl.

Råmaterialet på “TEST” kommer fra The British Tinnitus Association, Electronic Music Studios ved University of Iowa, professor emeritus Perry R. Cook fra Princeton University / MIT Press og en enkelt dansk ting (formentligt) fra Danmarks Radios arkiver.

Info: Jonas Olesen “TEST” udkommer på eget label BIN. Der er reception for pladen 4. december i Storrs Antikvariat i København. (RSVP)