Passive/Aggressive

Lyt til Ribe – Ny minifestival for avantgarde-komposition og lydkunst med rødder i domkirkebyen

Blog May 24 2016 Lyt til Ribe

Af Simon Christensen

Ud over at lægge navn til en jazzfestival og have haft et vist rimeligt godt metalmiljø i 90’erne er det sjældent, der dukker noget op på musikradaren fra Danmarks ældste by, Ribe. Men i forbindelse med fejringen af Ribe Kunstmuseums 125-års-jubilæum afholder Adam Pultz Melbye og Esbjerg Ensemble minifestivalen Lyt til Ribe, der af ensemblet bliver skarpt beskrevet: “Kunstmuseet har inviteret 4 unge og meget coole komponister og lydkunstnere for at afholde to koncerter. Alle de 4 er med opvækst i Ribe.”

De fire komponister er Adam Pultz Melbye, Jeppe Just, Jacob Kirkegaard og Niels Lyhne Løkkegaard – de to sidstnævnte har for nyligt også arbejdet sammen om projektet Lights – og alle fire medbringer nyskrevne værker til minifestivalen, som afholdes den 11.-12. juni.

Om arrangementet forklarer tovholder Adam Pultz Melbye i en mail: “Vi er alle født (mellem 1975 og 1981) og opvokset i Ribe og har alle på hver sin måde fundet en ståsted inden for eksperimenterende musik, uafhængigt af hinanden. Niels og Jeppe har spillet jazz sammen i gymnasiet, men vi har siden hen hver især sporet os ind på eksperimenter med lyd, akustisk såvel som elektronisk. Derfor synes vi, at det er interessant at lave denne festival, der præsenterer værker fra hver af os. Om Ribe har noget af skylden, er svært at sige. Kulturmiljøet har altid været temmelig stærkt i byen, og måske har det sat nogle ting i gang, der senere har udmøntet sig i forskellige interesser. Det er svært at sige, men i hvert fald kan man lytte til musikken og selv danne sig en mening i juni.”

Foruden de fire komponister selv medvirker Katinka Fogh Vindelev, Lisa Tahara og Esbjerg Ensemble. Stærkt initiativ i domkirkebyen!

Adam Pultz Melbye er kontrabassist og har med soloudgivelsen “Gullet” markeret sig som et af hovednavnene på det eksperimenterende label Barefoot Records med en zen-agtig tilgang til lyd og improvisation. For uden soloformatet har han spillet med Jacob Anderskov, Peter Brötzmann, Johannes Bauer, Tony Buck, Axel Dörner og Liudas Mockunas samt med danseren Akemi Nagao og optræder ofte på Ausland i Berlin, hvor han er bosat. Hans nye komposition “Schreber” er et soloværk for kontrabas og liveelektronik, der undersøger instrumentets resonans igennem nøje planlagt forstærkning, samt hvad der sker, når instrumentets rumlige og tidslige sprog gradvist bryder sammen, og alt, der er tilbage, er fragmenter af lyd.

Lydkunstner Jacob Kirkegaard, som har været omtalt her på Passive/Aggressive flere gange, har skrevet de to værker “Stereocilia” og “Eustachia”, som begge arbejder med fænomenet Spontane Otoakustsiske Emissioner: toner, der genereres af øret selv, men ofte selv er uhørbare. “Stereocilia” er et nyt otoakustisk værk for 24 små højtalere. Værket er dels skabt af rå såvel som filterede optagelser fra ører, der genererer toner af sig selv. Tonerne er optaget med en lille akustisk mikrofon indsat i øregangen. “Eustachia” er et nyt værk for spontane otoakustiske emissioner. Værket er skabt i samarbejde med Katinka Fogh Vindelev og forbinder to af kroppens intime organer: øret og stemmen. Stemmen intonerer bogstaveligt talt efter øret, mens øretonerne udfoldes i stemmen.

Niels Lyhne Løkkegaard har over en årrække bevæget sig fra lyrisk jazz, saxofon og klarinet til mere konceptuelle lydværker for større grupper og moderne avantgardekomposition som sådan. En overgang, der bl.a. er markeret med udgivelsen af den interferens-interesserede “Sikorsky” og den igangværende serie kaldet “Sound X Sound” for 8 blokfløjter, 30 kromatiske tunere, 9 pianoer, 16 triangler, 18 klarinetter osv. Siden 2014 har Løkkegaard endvidere arbejdet med at skabe musik for det indre øre – en musik, der opstår i lytterens hoved og derfor er væsensforskellig fra lytter til lytter. De nye værker “Towards A Major Third”, “Double Couple” og “Moderato” vil rumme ovenstående elementer, og alle værkerne er affødt af hans generelle interesse for, hvordan vi sanser lyd, hvorledes lydens syntaks kan opløses, og hvordan måden, vi lytter på, kan ændres.

Jeppe Just Christensen har skrevet i alt 12 preludier for bl.a. ukulele, guitarlele, mundharpe, sang, hjemmebygget fod-klaver-strengeinstrument og andre fundne eller hjemmelavede instrumenter. Komponisten spiller selv værket og afsøger undervejs forskellige musikalske referencer som f.eks. one-man-band, vuggemusik, musikalsk mismatch og amatørisme.

Info: Lyt til Ribe finder sted i Ribe Kunstmuseums udstillingslokaler den 11.-12. juni. Det er på Sct Nicolaj Gade 10, hvis du er på de kanter (RSVP).