Passive/Aggressive

øjeRum – Akustisk sårbarhed på fire spor

Blog March 20 2015, af mikkelarre DroemtEfterDoeden

Af Mikkel Arre – collager: Paw Grabowski

Da jeg lige efter nytår opdagede kunstnernavnet øjeRum på en blog, troede jeg først, at der var tale om en amerikansk musiker, der havde taget et skandinavisk navn for at være eksotisk. Men nej, øjeRum hørte til i Danmark, og det viste sig endda, at han havde en ganske betydelig diskografi bag sig – åbenbart uden for alvor at blive bemærket af nogen herhjemme.

Når man lytter til øjeRums nyligt udgivne kassettebånd ”Fraværsminder”, er det da heller ikke musik, der trænger sig på. Optagelserne er så nøgne, at vejrtrækningen og synkebevægelserne kan høres, og hvert et greb på den akustiske guitar er tydeligt, som sad man lige ved siden af ham i en nattemørk lejlighed. De 18 numre er, hvad de lyder som: skrabede skitser og improviserede sangskeletter, der er indspillet som one-takes og kun redigeret ganske sparsomt. Med sin skrøbelige lyd minder “Fraværsminder” om Julie Bos fine “Collected Songs 2007-2009”-bånd, om end øjeRums kompositioner er mere repetitive og (endnu) mere umiddelbare. Temaerne er melankoli, angst, nostalgi og en grundlæggende ensomhedsfølelse.

øjeRum er et enmandsprojekt drevet af Paw Grabowski, der både bruger pseudonymet som musiker og som collagekunstner. Inden for det seneste år har han udsendt en god håndfuld forskellige kassetteudgivelser på labels i USA, Portugal og Danmark. Indtil da havde han imidlertid været tavs, siden han i 2007 debuterede med netudgivelsen ”There Is a Flaw in My Iris”.
Selv om han efter sin debut fortsatte med at spille og optage, havde han svært ved at blive tilfreds.
”Både før albummet og i årene efter har jeg optaget skitser og mere eller mindre færdige numre på diverse båndoptagere. Jeg optog mest for at huske melodierne, så jeg senere kunne indspille dem igen som færdige numre. Det endte bare ofte med, at jeg stillede for store krav til resultatet, og derfor gik der så lang tid, før jeg udgav noget nyt,” fortæller han.

oejerumCollage

Tre af de øjeRum-collager, som kassetteselskabet A Giant Fern i 2014 brugte som coverart.

Mens de nye udgivelser altså lod vente på sig, blev Grabowski med tiden mere sikker på sin arbejdsmetode. Og da amerikanske Horror Fiction Tapes sidste år viste interesse for hans musik, gennemgik han de mange indspilninger, han havde i sine gemmer.
”I den proces blev jeg bevidst om, at jeg foretrak de helt rå, uredigerede og mere eller mindre improviserede båndoptagelser. Der syntes at være flere følelser deri og en umiddelbarhed, ærlighed og skrøbelighed, der ofte gik tabt, når stykkerne blev for indøvede.”

Resultatet blev båndet ”Sange til Døende”, der blev skabt på den 4-spors-båndoptager, som er Grabowskis foretrukne arbejdsredskab. Har man kun fire spor, giver det selv, at det bliver vigtigt at skrælle elementer fra.
”Jeg holder af den analoge proces og foretrækker akustiske instrumenter. Det bliver hurtigt for uhåndgribeligt og uoverskueligt for mig at sidde og rode med musikken på en computer. Det passer mig bedst at være begrænset til disse fire spor, fordi jeg gerne vil holde udtrykket så minimalistisk som muligt. Den begrænsning sætter ligeledes større krav til kvaliteten af de enkelte spor og hjælper mig med at skære ind til benet og fokusere på det essentielle,” forklarer han.

Info: ”Fraværsminder” udkom på det danske label Phinery i februar, mens ”He Remembers There Were Gardens” netop er blevet udgivet via amerikanske Cabin Floor Esoterica.