Passive/Aggressive

Phinery – En dansk ø i et hav af båndforbindelser (interview)

Feature August 2 2016, af mikkelarre 13246262_1211527248887239_8790290327540766725_o

Af Mikkel Arre – coverfoto: Aaron McElroy

Med sine blot lidt over 1.000 indbyggere betragtes den nordsjællandske landsby Vejby sjældent som et vigtigt fikspunkt for den danske musikscene. Ikke desto mindre er det her, landets formentlig mest aktive undergrundslabel, Phinery, hører hjemme. Siden 2014 har Phinery udsendt i omegnen af 60 kassettebåndsudgivelser – og søsterselskabet Speaker Footage nærmer sig at have udgivet 25 bånd i løbet af blot et års tid.

Udgivelserne er lavet af (ofte ukendte) internationale artister og kommer i små oplag på f.eks. 25 eller 50 eksemplarer, hvoraf hovedparten bliver sendt til internationale købere.

Det voldsomme udgivelsestempo til trods er Phinery et enmandsprojekt drevet af Benjamin Krarup, der for tiden er midt i en begivenhedsrig sommer. I denne uge debuterer Phinery sammen med Scala Tapes som festivalarrangør med Lost Lands på Mayhem i København, og i juni udsendte han selskabets første vinyludgivelse. Et album, der har vakt mere furore, end Benjamin Krarup havde forudset. De vanskeligheder vender vi tilbage til.

Et egoistisk projekt
Siden han etablerede Phinery, har Benjamin Krarup holdt en udgivelsesfrekvens på mere end to bånd pr. måned i gennemsnit. Ikke desto mindre var han noget nær musik-novice, da han søsatte selskabet.
”Tanken om at starte et pladeselskab kom faktisk lidt ud af det blå. Jeg har altid beskæftiget mig meget med kunst, både som skabende og i årene før 2014 som blogger på min egen blog fivequestions og på websitet idoart.dk. Jeg har både som kunstner og som blogger fundet mig bedst til rette i yderpunkterne, hvor forskellige medier mødtes og indgik hidtil usete symbioser. I tiden op til starten af Phinery interesserede jeg mig særligt for mødet mellem visuel og auditiv kunst, og musikken kom på den måde til at betyde mere og mere,” fortæller han.

Derfor rummer Phinerys hjemmeside den kortfattede programerklæring ”Combining art and sound since 2014”. Rent musikalsk giver den vide rammer, og lytter man sig rundt i Phinerys bagkatalog, kommer man således vidt omkring: ambient, noise, drone, vaporwave og lydkunst – for bare at nævne et lille udsnit.
Det vidtfavnende udtryk er en del af pointen med selskabet, fortæller Benjamin Krarup: ”Ligesom i den visuelle kunst kommer lyd i mange former og farver, og så længe lydene holder stik med, hvad jeg synes, Phinery repræsenterer, er jeg glad. Fra starten har min primære drivkraft for Phinery været at kombinere det auditive med det visuelle og udgive kompromisløs og nytænkende lydkunst og musik. Det er stadig et mantra, jeg vender tilbage til. Jeg har langtfra haft lige stor succes med alle udgivelser, men for mig er det en lille succes, hver gang jeg får positive tilbagemeldinger på ting, jeg ikke regnede med, at nogen ville bryde sig om. At have et pladeselskab er for mig en meget egoistisk ting – jeg udgiver ting for min egen skyld. Jeg har et behov for at se disse unikke indspilninger indtage deres ydmyge plads i musikhistorien.”

Balladen om det halvnøgne bryst
Mødet mellem lyd og billede var afgørende for, at kassettebånd blev Phinerys primære medie. Her hentede Benjamin Krarup inspiration hos en række amerikanske selskaber, f.eks. Holy Page Records.
”Jeg blev vild med måden, selskaberne greb deres udgivelser an på: små editioner med smukt artwork skåret i hånden med stor præcision og med så megen passion for de enkelte albums, at det var overvældende. Jeg har altid været glad for fysiske formater, og det plastik-agtige og den flygtige skønhed ved kassettebånd appellerede til mig. Senere fandt jeg ud af, at lyden på kassettebånd er virkelig god, varm og unik, når de bliver duplikeret professionelt.”

Som nævnt har denne sommer budt på Phinerys første vinyludgivelse, ”Blush” af amerikanske Angelo Harmsworth, og det har givet nye udfordringer. Omkostningerne er større, produktionstiden længere, og det er mere krævende at få distribueret pladerne. Men det, der kom mest bag på Benjamin Krarup, var, at den halvnøgne kvinde på albummets cover gav problemer.
”Idéen til motivet kom fra Angelo Harmsworth. Han føler sig dybt inspireret og forbundet til fotografen bag artworket, Aaron McElroy. Det viste sig dog, at det ikke faldt i alles smag. Da størstedelen af Phinerys følgere, er fra det censur-elskende USA, var det ikke alle, der lod det gå ubemærket hen. Flere af de musikere, jeg tidligere havde udgivet, opponerede mod valget af artwork og ville have deres udgivelser slettet fra mit katalog, hvis jeg ikke lavede en offentlig undskyldning og ændrede artworket.”

Mere end broderkærlighed
At Phinery har store dele af sin fanskare på den anden side af Atlanterhavet, hænger sammen med, at mange af de kunstnere, der har udgivet via selskabet, er amerikanere. En del af dem har deres egne selskaber og samarbejder på kryds og tværs, og på den måde indgår Benjamin Krarup i et vidtforgrenet fællesskab.
”I starten søgte jeg vidt og bredt på Soundcloud og Bandcamp efter musikere, der ville samarbejde med mig om en udgivelse. Men allerede efter de fire første udgivelser blev jeg en del af et stort online-netværk og begyndte at modtage demoer næsten dagligt. Stort set alle, der ejer et pladeselskab, laver også musik, og så hjælper man hinanden med at få de forskellige ting udgivet. Dette netværk er guld værd, men for udenforstående kan det også være nærmest umuligt at gøre sig klog på, hvis man ikke lige ved, hvor man skal starte. En fælles forståelse er dog, at musikken altid skal kunne tale for sig selv. At trykke ‘play’ på en udgivelse skal altid være en oplevelse og ikke et udtryk for broderkærlighed alene,” pointerer han.

Blot en håndfuld af Phinery-udgivelserne er med danske musikere, og derfor har Benjamin Krarup svært ved at pege på nogen dele af musikmiljøet i Danmark, som han føler sig særlig knyttet til. Når festivalen Lost Lands bliver afviklet i den kommende weekend, er der dog en række danske kunstnere på programmet, bl.a. Grøn (Infinite Waves), Mads Emil Nielsen og Jacob Kirkegaard.
”Ud over de tre kommer programmet til at byde på mange spændende danske og udenlandske kunstere. Selv glæder jeg mig virkelig meget til at kunne byde velkommen til en af bagmændene bag det amerikanske label Orange Milk, Seth Graham, samt G S Sultan,” siger Benjamin Krarup, der også under festivalen opretholder Phinerys høje udgivelsestempo.

Således udkommer netop G S Sultans album ”Redundancy Suite” som selskabets anden vinyludgivelse, ligesom Phinery også udsender et nyt Jacob Kirkegaard-bånd, fortæller Benjamin Krarup.
”Jeg har længe været en stor beundrer af alt, hvad Jacob Kirkegaard har gang i af forskellige projekter. Da jeg sidste år oplevede hans fantastiske retrospektive udstilling på Museet for Samtidskunst, følte jeg, at jeg blev nødt til at tage kontakt. Det har nu mundet ud i udgivelsen ”Munk”, som er en række feltoptagelser, han lavede i Thailand i 2007. Jeg er ovenud stolt over at kunne føje ham og hans kunst til mit katalog og ser meget frem til at kunne præsentere ham live til festivalen.”

Info: Lost Lands-festivalen er et samarbejde mellem Phinery og event- og pladeselskabet Scala og foregår d. 5.-6. august på Mayhem i København (RSVP). Både Phinery og Speaker Footage har en håndfuld nye udgivelser på vej.