P/A presents Ford & Lopatin
Ford & Lopatin tog navneskifte efter den umulige, nørdede Games “That We Can Play”-ep. Inden da havde Daniel Lopatin ild i sit projekt under navnet Oneohtrix Point Never, et noget mere art-anerkendt buldrende, analogt, elektronisk, stressende droneprojekt; så det engelske musikblad Wire skriver om det.
Man behøver ikke forstå, hvad Ford & Lopatin går ud på, måske. Det er surrealistiske hooks via samplede vokaler, cembalo, robotter og andre opklippede passager, mens melodien bliver spillet på elektriske guitar og et udvalg af syntetiske casio- og for mange MIDI-input, der lyder 27-30 år gammelt. Det er ofte her anmeldelserne slutter, men hvis man skal være retfærdig, er “Channel Pressure” (Mexican Summer/deres album*) langt mere detaljeret og undersøgende end at være fra 80’erne. Det er transcendental sarkasme.
Konklusion: Se!, det er spacetechno, hvor værktøjerne kan være analoge eller digitale, men hvor det handler om konstruere et groove, der er out of this world. Man skal svæve og være blæst.
*Bonusinfo: “It’s got a concept, even, with the songs forming a largely incomprehensible narrative concerning a teenager who resists evil technological overlords, though understanding that component of the record has virtually nothing to do with one’s enjoyment of these songs.”
Passive/Aggressive er vært for Ford & Lopatin på Ideal Bar den 15. september: (link). Musikvideotrix til “World Of Regret”:
Note to self: Oneohtrix Point Never (Daniel Lopatin) udgiver “Replica” den 5. november.