Passive/Aggressive

Året der gik – ‘Kulturbyens’ undergrund har fået lejemål og et bankende pophjerte

Feature December 31 2015, af passive/aggressive TapeAarhus

Af Mathias Ruthner og Simon Christensen. Foto fra Aarhus Onsdag.

2015 har været (endnu) et ret fantastisk musikår i Aarhus. De sidste par års opblomstring af den aarhusianske undergrund har konsolideret sig, og interessante nye bands og labels bliver ved med at melde sig på banen.

Det er gået meget hurtigt for Liss, der med singlen “Try” har lavet et af årets hits og foruden Escho også sikret sig en kontrakt med britiske label XL. Liss er blot et af flere eksempler på en ny “bølge” af aarhusianske bands, der omfavner popgenren helhjertet. Tidligere har den aarhusianske undergrundsscene været domineret af punk og hardcore – genrer, som heldigvis stadig stortrives – men 2015 har bl.a. været kendetegnet ved en større musikalsk diversitet end tidligere.

På livefronten har vi også været velforsynede. Atlas har præsenteret imponerende programmer i både forårs- og efterårssæsonen, Raum Eins kører stadig samme benhårde stil og kan fejre 6 års fødselsdag i marts. Og det har været et solidt festivalår med Spot, Pop Revo, Spor, Sørensgilde, Ujazz, Bryggerfest og selvfølgelig Flux Festival, der også bookede shows fordelt over resten af året. Flux er årets store helte: Lorenzo Senni, Oren Ambarchi, Naomi Punk og Heatsick blev hentet til byen foruden masser af danske navne. Og nå ja, så reddede de også ‘festugen’ med et trekløver bestående af Lee Gamble, Container og Mischa Pavlovski.

Det hedengangne label Golem genopstod også i 2015 – denne gang også som distributør. Det er folkene bag Golem Tapes og Flux, der genopliver Golem Distro, så det er nemt at holde øje med (små-)udgivelser fra Aarhus fra lokale labels som Mastermind, Partners, Brystet, Taarnet Tapes, Help Recordings, Night Vision Tapes, Shordwood, Badstuerock, 100 Records, BIN og diverse selvudgivere. Det er dog også muligt at købe udgivelser fra en række københavnske labels, bl.a. Escho og Posh Isolation.

Deres første udgivelse har været compilationen Golem I, der præsenterer bands med en eller anden form for tilhørsforhold til Golem. Den givet et rigtig godt indblik i, hvad der sker i Aarhus lige nu. Et lignende initiativ fandt sted under årets Pop Revo, hvor 13 udvalgte bands spillede torsdag under programmet Collision with an Insignificant City, hvor de spillede ét nummer hver.

De gamle slagterier i Aarhus Sydhavn har i årets løb været genstand for en større politisk debat, efter at kommunen og byggeinvestorer ifølge lokale medier har vist interesse for området. Sydhavnen har passet sig selv siden 70’erne, og i dag tæller ‘Lydhavnen’ både lydstudier, øvelokaler, komponistfællesskab, mindre kreative virksomheder – i alt er 100 cvr-numre registreret her. I første omgang ser det dog ud til, at gentrificeringen ikke kommer til at foregå uden slagsmål og høringer fra de nuværende lejere, der har organiseret sig i Foreningen Sydhavnen.

Der er også god grund til at se frem mod 2016, for årets måske bedste nyhed var etableringen af et nyt, gammelt spillested. Der er tale om Mejlgade 53, der tidligere husede Musikcafeen og siden hen Backstage, og som nu er blevet overtaget af folkene bag bl.a. Raum Eins og Flux.

Det nye spillested hedder TAPE og åbner den 29. januar. Håbet er at etablere et uafhængigt spillested i stil med Mayhem i København. Tape vil selv arrangere en del af koncerterne, men ellers er det byens øvrige koncertarrangører, der skal stå for at booke programmet i de traditionsrige lokaler. Foruden åbningsarrangementet har Sun Ship, Flux og Raum Eins allerede booket sig ind i det kommende år.

“Det er en fabelagtig nyhed for byen. Jeg er meget spændt på at se, hvilke navne de præsenterer. Det er i hvert fald koncertarrangører, der de senere år virkelig har formået at udvide horisonterne for nysgerrige sjæles øjne og ører.” – Thomas Nygaard, musikelsker/-journalist.

“Ideen bag TAPE er at skabe et samlingspunkt for uafhængige aktører, som p.t. skaber et diverst og mangfoldigt musiklandskab i Aarhus med bookinger, der har været med til at accelerere et progressivt musikmiljø på tværs af genrer. Ambitionen er altså at præsentere ny og interessant musik inden for et bredt spektrum. Det brede spektrum vil blive mere og mere klart for publikum i løbet af de kommende måneder, når flere og flere koncerter bliver offentliggjort. Grunden til, at TAPE sker netop nu, er, at der er opstået den her gyldne mulighed for at leje sig ind på Mejlgade 53, som vel for alle os bag TAPE er det ideelle sted at skabe en scene for alternativ og radikal scenekunst. Dermed kan man vel sige, at vi er præget af en eller anden naiv iværksættermentalitet, hvor muligheder opsøges og udnyttes uden de helt store rationaler bag. Værket drives af en stor lyst til at skabe et sted, som kan cementere den positive udvikling, der er i byen netop nu.” – Jeppe Berg, arrangør i Flux & Tape.

Redaktørens note – flere af arrangørerne i Flux har skrevet artikler til Passive/Aggressive i de seneste tre år. De har ikke været involveret i udformningen af denne feature.