Broder – Geografiens mudrede historie
Broder ”Under den Jydske Fane” (It Was Gnarled, 2016) – Anmeldelse af Kim Elgaard Andersen
Med den dronende doom metal-udgivelse ”Under den Jydske Fane” hylder to brødre deres herkomst i det jyske. Eller mere korrekt, det jydske. Dobbeltformen jysk/jydsk udgik af retskrivningsordbogen med udgaven af 1955. Denne detalje er vigtig, da albummet ifølge brødrene selv er en ode til historicitet som en del af at være. En opfattelse af, at vores eksistens er præget af vores oprindelsessted. Om denne væren skal forstås filosofisk eller psykologisk, er ikke helt klart, men det er vel svært for de fleste at afvise, at de på en eller anden måde er præget af de omgivelser, de er vokset op i.
Projektet virker dog ikke til at pege ind mod brødrenes eget selv, men udad mod naturen og bagud mod historien. Erik og Jesper Bagger Hviid kommer fra området omkring Struer, og kassetteudgivelsens to sange, ”Kællinghøj” og ”Galgebjerg”, henviser til geografiske steder i brødrenes hjemstavn. Og navnene i sig selv emmer af middelalder og mørk fortid. Så det er en ode til lokationer, der antageligvis tidligere indtog en mere prominent position i samfundet end naturarealer, danskeren kan gå tur i om søndagen. Galgebjerg har naturligvis indgået i retssystemet, mens det er mere usikkert, hvad Kællinghøj er blevet brugt til. Men ordet ‘kælling’ er tidligere blevet brugt til at betegne det sidste neg i en høst, så kællinghøjen, som der findes flere af i Danmark, kan muligvis have været den yderste høj i et sogn eller en egn. Brødrene opfatter den dog som en gravhøj, muligvis med mere lokalhistorisk viden end mig, hvorfor sangen er en begravelseshymne, og på den vis er temaet ‘død’ komplet.
Som begravelseshymne fungerer det over ni minutter lange nummer perfekt, selv om man kan komme i tvivl, om der også er nogen, der dør under ritualet. Det starter med et tungt, brutalt riff, der brummer i klassisk dronemetalstil derudaf. Det minder mest om tidlig Earth anno ”Earth 2” eller Boris’ ”Absolutego”, men adskiller sig ved at have noget synthenglekor på i baggrunden. Undervejs udvikler riffet sig ved at blive efterfulgt af huggende anslag, der giver nummeret en rytme, og et spøgelseshvæs med et knapt hørligt skrig skræmmer englekoret væk. Begravelsesritualet afbrydes af ånderne.
”Galgebjerg” er fra starten af en henrettelse. Tunge sludgeriff og trommer tygger sig gennem halsen på de dømte, og da dette nummer også varer over ni minutter, må det være en af de langsomste kvælninger i mands minde. Duoen får bygget en virkelig solid, insisterende fremdrift op i dynamikken mellem rytmer og riff suppleret af hvæsende black-skrig.
”Under den Jydske Fane” blander doom og black metal ret vellykket, men brødrene er måske blevet lidt ivrige med at påhæfte albummet symboler. I forhold til albummets rodfæstethed i historien og geografien giver titlerne mening, at de er på dansk i stedet for engelsk, og at de bruger gotisk trykskrift i stedet for antikva, da gotisk trykskrift var fuldt udviklet i Danmark i 1200-tallet. Det hænger sammen med den historiske middelalder, der refereres til.
Så har de brugt den jydske fane på coveret og i titlen og hængt den vertikalt, men ikke så korset er omvendt, ingen satanisme her. Som sådan fungerer den jydske fane fint som symbol for deres ode til det dybeste af Jyllands natur og historie. At fanen oprindeligt blev skabt af kunstneren Per Kramer som modstand mod københavneriet, og at pladeselskabet It Was Gnarled, der har udgivet albummet, er bosat i København (og i øvrigt drives af Jesper Bagger Hviid selv), kan bare ses som en ironisk kuriositet.
Nej, det, der generer mig, er Broders brug af jernkors på coveret. Oprindelig blev det indstiftet af Frederik Vilhelm 3. som en hæder for kamp under Napoleons-krigene, men blev brugt helt op til 2. verdenskrig, hvorfor de i dag ofte bliver associeret med nazi-styret. De har i mange år fungeret som udsmykning på metalscenen, nok mest berømt anvendt af Lemmy fra Motörhead, som havde en stor samling af nazi-grej. Men i de senere år er jernkorset også blevet brugt af NSBM-scenen. Den nationalisme virker Broder ikke til ellers at have noget med at gøre. Tværtimod virker de ved at understrege det jyske til netop at tage afstand fra nationalstaten. Og et preussisk symbol fra 1800-tallet virker malplaceret i en ode til den jyske historie og geografi.
Det kan virke som en detalje, men det ødelægger et ellers sammenhængende udtryk, der er sit eget. ”Under den Jydske Fane” kunne have været helstøbt; nu er det bare en fornem ode til Jyllands dunkle fortid.
Info: ”Under den Jydske Fane” udkom 20. marts på It Was Gnarled.