Passive/Aggressive

Honeyland Festival – “En kunstnerisk legeplads hvor man ikke bliver klassificeret i et seks-stjernes system” (interview)

July 7 2017 19577140_257274368012048_4584230591237468209_o

Af Simon Christensen

Honeyland Festival er en sommerbegivenhed med rødder i Røde Himmel, Gylden Booking, Visage, Af Med Hovedet, Hindsholm Lo-Fi Festival og andre spredte uafhængige grupperinger fra forskellige steder i landet. Til august finder festivalen sted for anden gang, og det er med et inkluderende line-up, der tæller Anders Boserup, Bankerot, Center, Clarissa Connelly, Collider, DJ Fukboi, Eli, First Flush, Guns, Himmelrum, Jeppe Højgaard, Jijikusanda, Kogekunst, The Love Coffin, Moon Loves Honey, Nils Gröndahl, Patricia International, Quiet Sonia, Sjæl i flammer, Sorcerer’s Pyramid, Superspace, Tettix Hexer og Ydegirl. Vi tog en snak med nogle af arrangørerne, som her svarer i fællesskab:

P/A: Hvad er det for et område Honeyland finder sted i/på?

“Honeyland Palace betegner en stilfuld overgroet sommerhusgrund på Blåholdsvej 16 i Allinge. Idyllisk omgivet af marker, dale, skovbryn og grusveje, i Danmarks mest enestående nordbornholmske natur. Langt væk fra storbyen, så gåturen om natten enten totalt omsluttes af tusmørke eller oplyses af den klareste stjernehimmel.”

P/A: Hvem står bag Honeyland Festival, og hvad er visionen?

“Honeyland stables på benene af frivillige fra flere afkroge af landet. Foreningen er opstået som følge af naturlige møder mellem unge på flere af landets mindre festivaler og i det alternative musik- og kunstmiljø. Fælles for alle involverede er at vi er enige om styrken af den intime atmosfære i DIY-projekter som dem, vi alle udspringer fra.

I de små festivaler ser vi en mulighed for at kunstner, publikum og de ansvarlige for festivalen mødes på lige plan. Vi lægger derfor vægt på at musikeren bliver en del af festivalen efter sin optræden og møder og lytter til gæsten efter sin optræden. Vi lægger vægt på at gæster ved at Honeylands ansvarlige arbejder sammen med dem for at skabe en fed festival, og håber at det kan skabe incitament for, at gæsterne giver en hånd med, hvor der mangler hjælp. I planlægningen har vi brugt slagordet ”A festival about making a festival” for at minde os selv på, hvordan intimitet, synlighed og åbenhed hos gæsterne er det, der gjorde at vi selv blev en del af festivalplanlægning. På Honeyland Festival vil altså gøre det samme, som vi har set naturligt på andre småfestivaler, men særligt for denne er, at vi vil se hvor langt, vi kan få deltagelsen til at gå.

Derfor er det Honeyland Palace’s vision at involvere publikum i med-skabelsen af projektet, således at festivalen bliver et interaktivt, kreativt forum for kulturudveksling.”

P/A: Hvad er vilkårene for en festival som jeres, at få det hele til at hænge sammen og opbakning fra frivillige osv.?

“En omfattende interaktiv deltagelse er som sagt virkelig vigtigt. For vi skubber en hel masse ansvar over på gæsterne – et ansvar der normalt ligger i en struktureret festivalledelse. Honeyland har sat rammerne op for at en frivillig og gæstlig deltagelse kan bringe festivaloplevelsen til sit højeste, livligste og mangfoldigste. Vores mere aktive frivillige, der booker, bygger, designer og hyper er selvfølgelig også totalt uundværlige. Opbakningen fra vores samarbejdspartnere er også essentiel. Fra fonde der har givet os et finansielt grundlag. Fra kunstnere og musik- og kunstkollektiver som aktivt puster et farverigt liv i festivalen. Fra danske og tyske institutioner og organisationer der hjælper til med arrangementer og ressourcer. Fra mødre, onkler, venner og endnu ubekendte der blot viser en interesse og anerkender projektet. Og især fra Bornholm. Naboer der er overbærende med en pludselig, ungdommelig invasion af deres rolige, velkendte nabolag. Naboer der giver os resttræ, lyskæder, gryder, presseninger og andre praktiske ting. De lokale spillesteder, cirkuser, supermarkeder, landmænd og kunstnere der også giver en hånd med.

Vi ville aldrig kunne klare os uden alle disse fantastiske mennesker.”

P/A: Hvilke tanker har I gjort jer om bookingerne – I har en musikalsk/venskabelig relation til andre uafhængige aktører såsom Gylden Booking, Røde Himmel, Visage mv.?

“Vores fokus har været på, at skabe et varieret undergrund musikprogram med plads til både skæv vellness-pop som Sjæl I Flammer og mere rå og eksperimenterende musik som Nils Gröndahls. Der skal være lidt af hvert, og vi opfordrer hver kunstner til at tage scenen i egen hånd, og lave hver deres ekstraordinære performace. Vi stiller vores hjælp til rådighed, hvis en kunstner hellere vil spille koncert i biografen eller på naboens mark, eller hvis de vil have live- kunst på scenen- her kommer den almene deltagers interaktion også ind i billedet- vi opfordrer aktivt amatørkunstnere til at lade de forskellige kunstformer smelte sammen. Det er hér at man skal ud med de gemte digtsamlinger der har været undertrykt af en nervøsitet skabt af et udbredt krav om strømlinet kvalitet eller professionalisme. Honeyland skal være en kunstnerisk legeplads hvor man ikke bliver bedømt eller klassificeret i et seks-stjernes system. Vi håber dybest set at nogen vil gøre noget på Honeyland som de ikke havde gjort derhjemme.

Vores samarbejde med Vellness, Røde Himmel, Visage og Gylden Booking er opstået i den eksplosive kollision der har været mellem forskellige musik- og kunstmiljøer, et nyt samlingspunkt der pludselig er blevet til i en fælles interesse i at stimulere kreativitet hos ungdommen og styrke grundlaget for undergrundsmusik og kunst. Det et netværk af ildsjæle der gør en vigtig indsats i gensidigt at støtte hinandens projekter for at se et alternativ og innovativt kulturmiljø blomstre i hele Danmark. Derfor bliver samarbejde ikke blot naturligt men et selvfølge, da de forskellige organisationer har fælles grundlag, visioner og målgrupper.”

P/A: Det er ret oppe i tiden med tværæstetiske kunst+madfestivaler, hvordan forholder I jer til andre festivaler som fx. Sejerø, Hindsholm, Flux?

“Flere af os i organisatørgruppen har været involverede i, og dermed inspirerede af andre alternative festivalprojekter og kulturorganisationer. For eksempel var Jens Aagaard, vores lydansvarlige/sovekoncertguru, primus motor bag Hindsholm/lo-fi festival. Og flere af os har været involverede i organiseringen af Hindsholm, Røde Himmel, Under Livet, Det Gyldne Liv og Flerdagsdrøm. Hindsholm startede faktisk som et kunstnerisk projekt hvor det var bands der spillede for deres venners band og dermed skabte en stærk sammenhængskraft i det fynske musikmiljø. At det er oppe i tiden med tværæstetiske kunstfestivaler er kun positivt i forhold til Honeyland, da festivalen ikke forsøger at stå som den eneste mindre danske festival, men vil bidrage til sammenhængskraften mellem festivaler i det danske undergrundsmiljø. I et større netværk af DYI festivaler bliver kvaliteten i den danske undergrund synlig for flest mulige af dem der brænder for det. Vi håber at flest mulige kan finde deres plads som musiker, kunstner, kulturinitiativtager. Vi forsøger i vores offentlige udtryk at kommunikere at alle er velkomne, uanset hvor man kommer fra, og hvem man kender. Det attraktive skal være, at alle kan komme med deres eget kunstneriske (eller på anden vis skabende og bidragende) input og præsentere det for en broget flok af unge som gamle, amatører som mere etablerede kunstnere.”

P/A: I har også et pladeselskab i gang, hvad handler det om?

“Efter den første festival sidste år har vi valgt at udvide festivalen til et koncept der manifesterer sig hele året rundt og på flere forskellige platforme end festivalen, vores årlige hovedfokus. Vi har lavet og vil lave en række sidearrangementer hele året rundt i hele landet (navnligt Krystalpaladeset på Musikbibliotetet i Odense og i Dome of Visions, Århus) og i Tyskland i forbindelse med vores samarbejde med kunst- og design universitet HAW i Hamborg (det dertil knyttede kunstkollektiv OK Dog har lavet designet Honeyland magasinet og en universitetsklasse har animeret visuals til musikscenen.

Ud fra samme agenda har vi lavet et slags offspring musiklabel, Honeyland Records, hvor vi kan udgive og på anden vis hjælpe vores tilknyttede kunstnere. Den platform giver også mulighed for at udgive mixtapes med festivalens aktuelle kunstnere, festivalens live- optagelser og nye indspilninger fra vores bryggers-studie der er åbent og aktivt hele festivalen.”

P/A: Hvad skal man forvente sig af Honeyland, hvis nu man aldrig har været der før?

“Honeyland Festival kommer forhåbentlig til at overraske på mange måder. Også os selv. Men man kan være sikker på at kunne få en masse vilde musikalske og kunstneriske oplevelser. Vi håber på at kunne give dig en samhørighedsfølelse og en ejerskabsfornemmelse lige så stærk som vores egen. Vi håber på at kunne inspirere dig, og lade dig inspirere af andre. Og at du på samme måde vil inspirere andre. Vi håber at du vil komme ud af din komfortzone, arbejde sammen med mennesker du ikke normalt ville møde. At du vil komme til at overraske dig selv, lære mere om, hvad du kan præstere når du er i et større og mere åbent sammenhæng.

Måske kan du forvente at du ikke ved hvor du skal stille dig til en koncert fordi den starter to steder på en gang. Måske kan du blive lidt paf over at du sidder og lytter til et foredrag du kun troede børn skulle høre. Måske står du til en koncert og tager dig selv i at kunne lide noget, du ikke troede du kunne, måske ved siden af fremmede der ikke føles så fremmede længere. Måske vågner du lidt svimmel af nattens lyd og liv og prøver at erindre om det virkelig er dig, der trods din forfængelighed virkelig har malet de hvide planker med former og farver natten før. Måske prøver du at vaske saltvandet af dig i havet, måske forgæves, men måske føler du dig nyfødt.”

Info: Anden udgave af Honeyland Festival finder sted den 3.-7. august på Bornholm (RSVP).