Tape – med ryggen mod tiden og ind gennem skoven (premiere)
Af Mikkel Arre
Vil man vide, hvilke nybrud der sker helt ude ved de musikalske frontlinjer, er det ikke den stockholmske gruppe Tape, man skal pejle efter. Trioen går sine egne veje gennem grænselandet mellem nordisk jazz, ambient og sfærisk postrock (postfolk?) – tilsyneladende uden at ænse modebølger eller tidens gang. Så mens digitaliseringen generelt trænger længere og længere ind i vore liv, vælger Tape den modsatte vej og nedtoner gradvist de elektroniske elementer, der på især de første plader hikstede mellem de akustiske instrumenter.
Samtidig lyder Tape for hver plade mere og mere som en enhed. Gruppen blev dannet i 2000 af Tomas Hallonsten, brødrene Andreas Berthling og Johan Berthling (fra Fire!). Trioens snarlige sjette album, Casino – som P/A her kan præsentere to numre fra – blev indspillet efter en turné, og selv om Tape altid har haft en organisk lyd, har samspillet sjældent nået samme højder som her.
I ”Craps” forstærker de flourescerende orgelflader og basgangen således effekten af guitartonerne ved at træde ind eller ændre betoning i de rette øjeblikke. Resultatet er – som på resten af pladen – et lidt mere patosfyldt og umiddelbart udtryk, end Tape tidligere har dyrket, men uden at trioen svigter sin sans for lydlige detaljer: et uventet håndklap, en sagte susen, lidt Mumi-melankolsk melodika.
Klaver- og guitarmelodierne slynger sig ubesværet som stier under falmende bladhang, mens tonerne får lov at ringe langsomt ud i store åbne klangrum. I roligt glidende bevægelser fører Tape os ind gennem skovene og baner vejen for efterårets komme.
Info: ‘Casino’ udkommer fredag d. 29. august på Häpna (Pre-order). Der er releasekoncert den 31. august på Cafe Oto (RSVP).