Årets danske oddsize-udgivelser 2015 (udvalgt af redaktionen)
12 af årets bedste oddsize-udgivelser (kassettebånd, 7″, digitale udgivelser, andre formater) udvalgt af redaktionen. Listen herunder bringes i vilkårlig rækkefølge, da det i sagens natur ikke giver mening at sammenligne så forskellige formater, og da udvælgelsesgrundlaget langtfra er fuldkomment.
Det her er den mest relevante opgørelse over dansk musik, der gik under radaren i 2015. Redaktionens årsliste for bedste danske og internationale fuldlængde albums findes andetsteds her på sitet.
Årets bedste danske oddsize udgivelser 2015 (udvalgt af redaktionen)
Frisk Frugt & Luke Bennett “Den Europæiske Spejlbue – The Movie” (video, Tambourhinoceros)
Den her 60 minutter lange Vimeo-udgivelse er ikke bare et komisk kommentatorspor eller genfortolkning, men et kunstnerisk tillæg til Anders Lauge Meldgaards projekt med “Den Europæiske Spejlbue”. LP’en udkom i januar og tog udgangspunkt i den europæiske musik, specielt den tyske, danske og svenske tradition, som skal ses i forlængelse af Frisk Frugts forrige albums afrika-undersøgelser. På “Spejlbuen” samles hjemmebyggede orgler og den akustiske guitar med et moderne kammerorkester, der spiller alt fra små naive sange om solen og fuglene til støjende kompositionsmusik og organiske freeform-stykker. I efteråret udkom så en musikvideo lavet af Luke Bennett, hvor vi følger Anders Lauge Meldgaard fra arbejdsværelset, forbi det ydre rum til ‘Danmarks svar på Rügen, Casper David Friedrich-omgivelser’ aka Møns Klint. Meldgaard selv synger os igennem værket som en skuespiller og fortæller ude i sommerlandet – krydret med animationer og billeder fra Meldgaards eget fotoalbum. Om det er en musikvideo, Goethe-teaterkoncert eller en rockopera, ved jeg ikke, men det er en fantastisk måde at præsentere et værk på. SC
Aske Zidore m.fl.: “Breaker of Horses” (CS, Infinite Waves)
Et kort komprimeret soundtrack på 14 minutter, der er udgivet på begge sider af båndet med og uden vokal. Tilsyneladende har komponist/producer Aske Zidore fundet en hjemmebane i filmmusikken, for “Breaker of Horses” er både virkelig velskrevet, foranderligt og en kondenseret samling af idéer. Det bærende element er en form for 80’er-artpop med vokal af Jannis Noya Makriagiannis (Choir of Young Believers), men der er også noget Martin Scorsese, Terry Riley, Aphex Twin og kammermusik i mixet. “Et undseeligt t-kryds i Københavns Sydhavn lægger jord til en dramatisk statue. Midt i det hverdagsdøsige byrum rejser sig en bronzeskulptur af en ung mand i færd med at tæmme to balstyriske heste. Den lige så uregerlige essayfilm ‘Hestebetvinger’ optrævler de skjulte historier, der gemmer sig i afstøbningen. Det fører os til et belgisk museum og dybt ind i Europas koloniale fortid. Med internationalt udsyn og formelle nik til kontemporær videokunst, er ‘Hestebetvinger’ en overophedet informationsstrøm af billeder, digitalproduktioner, lyd og tekster.” Soundtracket er skrevet af Aske Zidore og indspillet med hjælp fra Jannis Makrigiannis, Pernille Zidore, Lars Greve og Suni Zacharias.
Maizena: “Luxus Rhythms” (CS, Help Recordings)
Det lille label Help Recordings blev etableret tilbage i 2014 af Tobias Sachse og brødrene Milan og Natal Zaks, der længe har rumsteret med et utal af projekter i og uden for hjemstavnen Aarhus med udgangspunkt i klubmusik, tidlig house og ambient. I momenter byder ét af kollektivets fællesprojekter Maizena (krediteret de fire musikere CeeKay, Manmade DeeJay, Sports, Central) på retrokærlighed til den tidlige elektronisk musik, men det er først og fremmest en nyfortolkning og en hedonistisk lytteoplevelse at høre Maizenas drilske synthesizerpop med små synkoperinger, soniske og harmoniske forskydelser. Foruden Maizena er også Sportscentral-båndet “SPCE”, Love Letters’ “Your Go” og Help Recordings’ “Compilation of Relevant Material” bestemt værd at udsætte sine ører for.
Selvhenter/The Ex: “New Age/From the Top of My Lungs” (split 7-inch, JVTLANDT)
Sidste år udgav Selvhenter årets bedste danske album ifølge redaktionen på Passive/Aggressive, og ét outtake fra den oprindelige plade var grundsporene til singlen “New Age”, som siden er blevet forvandlet og udgivet som splitsingle med den langlivede hollandske punkjazz-gruppe The Ex. På “New Age” møder man en afdæmpet, repetitativ og mindre kaotisk udgave af Selvhenter, som har fået en vildt flot lyd. Lidt ligesom i spillefilm og andre store narrativer, så kan en lurende suspense være langt mere pirrende end full-blown actionsekvenser.
Equis: “Men’s Health” (CS, Infinite Waves)
Equis er navnet på et soloprojekt af saxofonist og komponist Xenia Xamanek Lopez, der arbejder på tværs af andre musiksamples, koralmusik, realoptagelser og musique concrète i et særpræget lydunivers. Lydkilderne er ukendte, og man bevæger sig på tværs af plateauerne – lidt ligesom en bilradio, der skøjter hen over et FM-bånd. Den dansk-honduranske musiker har med sit første bånd, “Men’s Health”, skabt et dystopisk værk, der excellerer både ved sin orkestrerede kraftfuldhed og sit enormt varierede output. Fælles for udgivelsens fem tracks er dette gradvise skred fra de forståelige lydkilder og struktur til den egentlige symfoniske og harmoniske opløsning, der vel også et eller andet sted er den fantastiske oplevelse her: At et kassettebånd kan føles som lydsiden til fem storfilm, der alle har undergang som objekt.
Body Sculptures: “The Base of All Beauty Is the Body” (7″, Posh Isolation)
Body Sculptures er tilnærmelsesvis en supergruppe med fem musikere, der har været med til at tegne den industrial/elektroniske musikscene i Danmark og Sverige de sidste fem år: Loke Rahbek, Puce Mary, Erik Enocksson, Varg og Vite Fana fra hhv. de to labels Posh Isolation og Northern Electronics. Deres samarbejde er også bemærkelsesværdigt, fordi både musikerne og deres labels oftest udgiver i solo/duo-formatet, hvor vi her nærmer os gruppemasochisme. Projektet, der fik debut på Atonal i Berlin tidligere i år, lyder på debutudgivelsen “The Base of All Beauty is the Body” så stort, som det ser ud på papiret: Et rasende postapokalyptisk concrète-udbrud af interferens, droner, modular synth og den kommanderende stemme, som også har raseret i Damien Dubrovnik. Det tematiske omdrejningspunkt hos Body Sculptures synes at være fysikken, skønheden og ikke mindst kontrollen over den. Debut-LP skulle være på vej i 2016.
Goodiepal: “DJ Audio$var” (trådløst netværk, SMK / Hovedbanegården)
Den aarhusianske technokriger/kompositionsmusiker/kunstner Goodiepal (Kristian Parl Bjørn Vester) rejste i 2015 rundt med et solcelledrevet trådløst netværk, hvor det er muligt at downloade alle hans +100 Audio$var – hans foretrukne udgivelsesform de seneste fem år. Dette åbne netværk har befundet sig på caféer og stationer, inden han flyttede alle sine ejendele ind på Statens Museum for Kunst, som han stolt proklamerede var ‘en af Københavns dyreste adresser’. DJ Audio$var har været tilgængelige før på en stribe forskellige domæner på nettet, men har ikke været samlet i sin helhed før i år på Goodiepals netværk, som stadig skulle befinde sig på SMK. Musikken er i øvrigt copyright-free at distribuere, hvis man skulle have lyst til at udgive musikken på fysiske formater selv (send gerne et par kopier med post til Parl). En stor del af audiosvarene er ledsaget af tekst og grafiske notationer i bogen “El Camino Del Hardcore”.
Easy Rider: “EZ Rider” (CS, Infinite Waves)
Lidt en joker i dansk undergrund omkring Mayhem er trioen Easy Rider, der tæller Jonas Okholm på lyrik, freeform-guitarist Kristian Poulsen og trommeslager Toke Tietze, som allerede arbejder lidt sammen på kryds og tværs i Spost, KPTTM osv. I Easy Rider er der et omrids af en konceptuel ramme i den minimalistiske og skævt dansable måde, KP og TTM spiller sammen på, mens Okholm naturligvis gør sit for at sprænge både de lyriske og formmæssige rammer med agiterende feberdrømme om dyr, mennesker og relationerne mellem samme. Dette kassettebånd er en optagelse af en i øvrigt fantastisk koncert på Festival of Endless Gratitude 2014.
Fede Poul: “Fede Poul I Centret” (CS, Meget Federe Plader)
Det her er Fede Poul-båndet. Et kassettebånd. Fede Poul laver beats. Fede Poul gider ikke at snakke med nogen. Han laver beats. Folk kommer ned og rapper. De går igen. Fede Poul laver det færdigt. Han udgiver det på bånd. Her er det. Fede Poul er rapperen Khal Allans fætter. Fede Poul er stolt. Fede Poul er fra Viby J. Fede Poul ryger ikke cigaretter, han ryger smøger. Fede poul har en autografbog. Han opkalder sine sange efter de folk, han har autografer på. Fede Poul i Centeret indeholder gæsteoptrædener fra rappere, beatmakere og scratchere: legender og folk, der ikke er legender endnu. For Fede Poul er doven. Så Fede Poul har hjælpere.
To\To & Robert Turman: “To\To\Tu” (onesided LP, Halloween Creativity)
To\To og noise-pioner Robert Turman står bag “To\To\Tu”, en form for other music-udgivelse, som er indspillet i en semi-improviseret session på Mayhem. På mange måder lyder “To\To\Tu” som et forventeligt match mellem Toke Tietze og Tobias Kirsteins rituelle livesæt og Robert Turmans mere poetiske kassettebåndsloops i stil med klassikere som “Flux” og “Beyond Painting”. På trods af forudsigeligheden er mødet yderst vellykket. “To\To\Tu” er en imponerende mangefacetteret udgivelse (dog i praksis kun på én vinylside), der giver To\To en meningsfuld overtone og tilsvarende udvider Turmans formsprog i forhold til hans øvrige diskografi. I albummets vildeste momenter ledes tankerne også til én af de flotteste konstellationer i freejazzen, tromme-sax-duoen (såsom Don Cherry/Ed Blackwell, Peter Brötzmann/forskellige, måske endda John Coltrane/Rashied Ali) – netop fordi Turmans indspil virker som en stemme og et dybt personligt udtryk i en kaotisk hvirvelvind af polyrytmik. Andre gange ledes tankerne på minimalistisk kompositionsmusik, hvor det tranceagtige trommespil føles som en langstrakt drone.
Watermark: “Watermark” (CD-r, Visage)
Black metal møder poesi og inderlighed. “Watermark” er en ny udgivelse af Mads Rubin Mauritzen (Venus, Bror m. Brødre, First Flush) & Jonathan Carstensen (First Flush, Forgiver Forever), der arbejder i et rum mellem new age, spoken word og blackmetal-æstetik på det nystartede label Visage, der forlænger First Flushs og Af Med Hovedets rejse mod strømmen. Den dyre overflade og det arkitektoniske verdensbillede er på én gang både omslaget og kernen i Visages udtryk; “present yourself carefully to this chamber”, “the material you feel omg”, “notice the darkness, the mark on the evening lit walls, a watermark, which stands out the longer you stay, but once left might not seem anything but a simple vision” er blandt de eksplicit rumlige betragtninger. Øvrige temaer er internettet (Apple?) og hukommelsen.
Marvelous Mosell: “Morgengym Diskodans” (TV-show, Danmarks Radio)
Rapperen Marvelous Mosell er en form for oldschool-hiphop fænomen, hvis dansksprogede sample-baserede musik også ganske flygtigt er beskrevet på redaktionens albumliste. En del af charmen og de friske tekster centrerer sig om Mosells dansemoves med inspiration fra perioden omkring slutningen af 70’erne og 80’erne. Efter at have udgivet enkelte Youtube-tutorials, så er Mosell blevet hyret ind til at lave morgengymnastikken på Danmarks Radios sundhedssektion, og halløj for et match! Frisk stil, kælenavne og komplimenter fra morgenstunden og en bred eksponering af rapperens kreative omgang med disco, soulfunk, hiphop og det danske sprog. Er det her DR’s stærkeste musikdækning i året, der er gået?!
To internationale special mentions
Aphex Twin “soundcloud.com/user18081971” (Soundcloud)
Over the last year the world has been introduced to Aphex Twin material – new and old – through a variety of intriguing digital channels. First there was the almost accidental Kickstarter campaign that brought the “lost” Caustic Window LP to the wider world – and ended fittingly enough with the inventor of Minecraft bagging the original pressing. The strength of good feeling generated by this grassroots digital initiative seems to have genuinely moved Aphex Twin – “the whole thing is just really touching” he told Pitchfork back in August – and has perhaps influenced his future activities. A few months later came the equally unexpected news of a new Aphex Twin album – announced with a link only accessible via darknet site Tor – causing an unexpected spike in traffic for the service which makes it possible for users to surf the internet anonymously. This latest dump of early demos on Soundcloud is perhaps the least sophisticated of recent moves – but the mystery surrounding what’s happening and why, the constantly changing user profiles Richard D James uses, and the seemingly random drip-feeding of tracks is classic Aphex Twin. This is him at his best, playing with the medium and his audience just as he used to do with more primitive models of branding, marketing, myth-building and distribution.
Dean Blunt feat. Arca “UK2UK” (Mixtape) & “Babyfather” (WeTransfer EP)
Dean Blunt dropped a new release titled UK2UK. The half-hour mixtape takes us through nine tracks (one of which features Arca), offering some of the most striking fashion design: smooth silky fabric, regular fit, round neckline, feathers and organza detail on chest and back. It’s for people who want that old feeling without the dizziness, lack of bodily control, and distinct lack of that feeling from chasing the dragon; for those walking the same streets as Sherlock in two days; for those having issues with the Royal Mail, pupils pinned, nose itching, and receptors buzzing with delight. Unfortunately, the server is down, there’s a temporary hiccup in the Tor network, and you’re actually in the jail cells chilling with the beggars.