Passive/Aggressive

DJ Sports & SPCE “Person Hideaway” – Lun house til drømmeren og danseren

Kritik November 23 2016 , af alexanderjulin 15102142_10154668609309299_1009093102_o

DJ Sports & SPCE “Person Hideaway” (Help Recordings, 2016) – Anmeldelse af Alexander Julin

Milan Zaks har været en af de vigtige aktører, der har været med til at skabe og vedligeholde musiklivets dynamik i Aarhus i år. Ud over at være en af drivkræfterne bag bl.a. Regelbau og Help Recordings har han også brilleret med et bånd på aarhusianske Partners i kollaboration med C.K. samt et bånd på hollandske Yield. Forinden DJ Sports har Yield også udgivet Central, der ligeledes medvirker på “Person Hideaway”. Med den nye EP på Help Recordings er Milan Zaks nu kun blevet yderligere aktuel, selvom numrene på EP’en faktisk er ældre end de forrige udgivelsers materiale.

“Person Hideaway” er kendetegnet ved Milan Zaks’ ‘trademark-lyd’: en særegen form for tropisk ekstase knyttet op omkring sprællende eller pulserende beats. Udgivelsen indebærer henholdsvis to nye produktioner under hans alias DJ Sports samt to nye edits af allerede udgivne numre med SPCE, et samarbejde mellem ham og Central. Men hvor projektet på de to udgivelser via Partners og Yield tog en mere eksperimenterende og til tider ambient retning, retter “Person Hideaway” sig i højere grad mod et æterisk dansegulv i kraft af sine sensible, men også nærmest insisterende synth-melodier. Disse rummer netop en dobbelthed af både at indbyde til fordybelse og at appellere til at slå hjernen fra – og lade kroppen være alene for en gangs skyld.

Det er ikke bare et spørgsmål om beat, trommer eller en bestemt rytme. EP’ens fire numre rammer en nerve og åbner op for et kammer af associationer. Det er som at høre et soundtrack til et på alle tænkelige måder urealistisk scenarie. Soundtracket til at danse under vand i lyset af en stjerneklar himmel. For hvad brødrene Zaks både sammen og hver for sig mestrer, er denne evne til at skabe ideelle klubnumre, uden at disse numres potentiale kan begrænses til at skulle accelerere dansen. Der er en overflod af kreativitet i deres produktioner, der netop åbner op for dette dybt fantasifulde forhold til musikken.

Jeg finder ikke meget ynde i at forklare mine pointer ved at parafrasere anden kultur, men den her vanvittige, trope-lune og æteriske house kan ikke forklares meget bedre end gennem en passage fra et af Marguerite Duras’ værker: “Al begyndelse og al ende forsvandt rundt om os. Overalt tømtes havet, løb ind i sprækkerne i himlen.”

For trods sin længde på blot en halv time formår udgivelsen alligevel at skabe en total ned-/sammensmeltning af tid og rum. Uden et eneste ord i musikken bringer den en enorm billedrigdom med sig, der for en kort stund udvisker skellet mellem min egen fantasi og virkelighed.

Det lyder jo i princippet nærmest psykotisk, men det er ikke dét, det handler om. På “Person Hideaway” får drømmene liv; de får lov at leve og iklæde sig virkelighedens tomme vinter, og ekstasen smitter af på alt omkring mig, mens jeg hører EP’en. Det virker måske som meget værdi at tillægge en eksperimenterende houseudgivelse, men når intet andet end store ord kan gøre det, er der jo ingen vej uden om. Lige meget om ordene giver mening eller ej, er de udtryk for en taknemmelighed over for den dragende uforklarlighed, der udfolder sig på “Person Hideaway”.

Info: “Person Hideaway” er udkommet på aarhusianske Help Recordings (som du kan læse et interview med i P/A ZINE#6).