Overmandende støjmur fra japanske arkadehaller
Af Krogen – en serie af Frederik Denning
PAN er efterhånden bredt anerkendt som et af de førende labels inden for eksperimenterende elektronisk musik, men for fem år siden, da det var et aldeles ubeskrevet blad, købte jeg et par af pladerne uden helt at vide, hvad jeg gik ind til. Jeg var draget af den ekstremt flotte og unikke udformning, der stadig kendetegner PAN idag, blandt andet fordi udgivelsernes sleeves er en integreret del af artworket.
Græske Ilios’ plade “Kenrimono” var PANs fjerde udgivelse, og det var en af de oplevelser, hvor man sætter en ukendt plade på og bliver blæst fuldstændig bagover. Rent bogstaveligt måtte jeg bare lægge mig ned på mit gulv og lytte, indtil pladen var slut. Da den var det, hørte jeg den igen. Dimitris Kariofilis (Ilios), der også udgør en tredjedel af trioen Mohammad, optog “Kenrimono” i japanske arkadehaller, og det er helt ufatteligt, hvad han har fået ud af de field recordings.
Pladen veksler mellem nærmest total stilhed og ekstrem kondenseret hvid støj. Det er sådan en plade, der fuldkommen indtager et rum, og musik, der gør det stort set umuligt at foretage sig andet, mens man lytter (forudsat at man hører pladen ved en anstændig volumen).
B-siden, som du kan høre herunder, er en del mere afdæmpet end A-siden, og jeg kan ikke anbefale kraftigt nok, at man hører hele pladen, der for mig står som et af de stærkeste noise-værker i den nye bølge af elektronisk eksperimenterende musik.