Passive/Aggressive

PROTON – At finde improvisation og virtuositet i elektronisk musik (mixtape)

Feature January 24 2014 Bill_Kouligas-by-Traianos_Pakioufakis-hr

Af Emil Thorenfeldt. Foto Traianos Pakioufakis.

Når den nye, elektronisk orienterede koncertklub Proton om en uge lukker dørene op for det første af indtil videre seks arrangementer i foråret, bliver det med velkendte folk både på og bag scenen. Trekløveret bag Proton (Andreas Korsgaard Rasmussen, Mikkel Steensgaard Christensen og Anders Olesen) er alle en del af holdet bag Odenses Phono Festival, og æren af at åbne den ambitiøse koncertrække den 31. januar tilfalder den tyske avant-entertainer Felix Kubin (i denne ombæring ledsaget af det alternative polske big band Mitch & Mitch), der ved adskillige lejligheder har gæstet det fynske. Resten af programmet byder på en bred palet af alternative, elektroniske navne, der alle forsøger at forene det eksperimenterende med det dansable.

For at markere den snarlige åbning har Proton leveret et mastodont af et mixtape, som kan høres herunder.

P/A: Phono Festival er blevet en institution i Odense, der ellers sjældent byder på alternative musikarrangementer af international kaliber. Ser I det som en udfordring eller en hjælp, at I nu skal afholde koncerter i København, hvor koncertscenen lever i bedste velgående, og hvor publikum har langt flere muligheder at vælge imellem?
Proton: “Vores program ligger på mange måder i forlængelse af den profil, vi i mange år har forsøgt at lave på Phono. Oprindeligt handlede det om at vise, at der fandtes en hel masse god elektronisk musik, der gav mening at opleve i en livesituation, og det er for så vidt også intentionen med denne koncertrække. Det er en helt anden situation i dag end i 2006, og der er ikke nær det samme behov for at bevise den elektroniske musiks værd længere – den er relativt veleksponeret og har i det store og hele en langt mere ligeværdig status sammenlignet med rock, pop, hiphop, og så videre. Fordelen ved at præsentere denne type kunstnere i et festivalformat, er at folk typisk kun kender til en lille del af programmet og således bliver eksponeret for en masse musik, de ikke anede eksisterede. Med Proton handler det mere om at smide noget musik der normalt associeres med klubber, op på et mere traditionelt spillested. For at vise at improvisation, virtuositet og en generelt eksperimenterende tilgang til tingene også i dén grad kan findes i techno, house eller acid. Og det er klart, at den tilgang kræver et bredt felt af koncertgængere, der er interesserede i mange typer musik. Hvilket i det hele taget må siges at være netop det, Jazzhouse forsøger at opbygge med deres nye profil.”

P/A: Bortset fra ToTos samarbejde med Morphosis er jeres program 100% internationalt. Er der bare ikke nok danske kunstnere, der laver interessant, virtuos elektronisk musik, eller er det et bevidst valg at have et internationalt fokus?
Proton: “I første omgang var det ganske enkelt et spørgsmål om at sætte sig ned, og spørge sig selv hvilke kunstnere, man allerhelst ville booke i hele verden – uden i øvrigt at kigge på nationalitet. Men det er klart, at Danmark ikke har fostret legendariske skikkelser som Moritz Von Oswald, hvis rolle i udviklingen af den elektroniske musik ganske enkelt ikke kan overvurderes. Der kommer meget godt for øjeblikket, eksempelvis fra Posh Isolation, men netop fordi det er en scene der er så stærk, har vi heller ikke følt, at der var et stort behov for at eksponere den yderligere. Det har med andre ord først og fremmest handlet om at eksponere det københavnske publikum for noget musik, som sjældent eller aldrig kan opleves i andre sammenhænge. Men når det så er sagt, så vil vi meget gerne have flere danske navne på plakaten, og vi arbejder da også på at få det.”

P/A: I siger, at “en stor mængde mere eller mindre utilpasset musik (…) får meget lidt eksponering herhjemme”. Kan I uddybe, hvordan I synes det kommer til udtryk, samt komme med et bud på hvorfor det er tilfældet?
Proton: “De navne, der er på programmet, har næsten alle sammen det til fælles, at de arbejder i et felt et sted imellem klubmusikken og det mere abstrakte og eksperimenterende. Upåagtet dens efterhånden store udbredelse, bliver den elektroniske musik stadig ikke rigtig booket til traditionelle spillesteder, og det betyder at disse kunstnere falder lidt imellem sprækkerne – de er for eksperimenterende til at fylde et dansegulv i kødbyen, men de har også for nært et tilhørsforhold til for eksempel techno til at blive booket til regulære koncerter. Det er klart, at der er mange festivaller i landet hvor man godt kan sætte sådan noget op (og også i vid udstrækning gør det), men indtil nu har det manglet på en mere fast basis. Det er det tomrum i det københavnske musikudbud, som vi håber at kunne udfylde.”

Info: Proton præsenterer Felix Kubin & Mitch and Mitch, Morphosis x ToTo, TM404,  rRoxymore, Moritz Von Oswald Trio, Bill Kouligas, Lee Gamble og Jar Moff på Jazzhouse i løbet af foråret (RSVP). Redaktørens note: Andreas Korsgaard Rasmussen, der er en del af Proton, er tilknyttet P/A som skribent.

Trackliste
01: Dalglish – Noscrule
02: él-g – Track 6
03: Powell – Body Music
04: DJ Stingray – Defect
05: Lakker – Asvattha
06: Silent Servant – Moral Divide (endless)
07: TM404 – 303/303/303/303/808
08: Jar Moff – Tziaitzomanasou
09: Shifted – Under A Single Banner
10: Oobe – SFTCR III
11: Lee Gamble – Barker Spirals
12: Madteo & Sensational – Freak Inspector (Hieroglyphic Being rework)
13: Morphosis – Round One
14: Andreas Gehm – Shake Your Acid
15: Container – Treatment
16: Sawf – diin
17: Dungeon Acid – House Of Correction
18: Dadub – Life (Rrose remix)
19: Stingray313 – NKK4_2
20: Hieroglyphic Being – Liquid Sex (Portable remix)
21: MFO – Mephisto Frequency Oscillator
22: Front 242 – Operating Tracks
23: IVVVO – Hardcore World ´94
24: Nitzer Ebb – Let You Body Learn (Alkalino dub rework)
25: Heatsick – Emerge
26: Black Sites – N313P
27: Rezzett – Fire Bomb
28: Laurel Halo – NOYFB
29: Lee Gamble – Tvash Kwawar
30: Tim Hecker – Virginal I
31: Huerco S. – Ragtime U.S.A. (warning)
32: Moritz Von Oswald Trio – Pattern 1
33: Orphan – Most of Missing