Passive/Aggressive

Værket – Fløjter i flammer

Blog Kritik August 9 2016, af mikkelarre Værket1-759x397

Værket ”Jealousy Hits” (Escho, 2016) – Anmeldelse af Søren Jakobsen

Den nu desværre hedengangne Pop Revo-festival i Aarhus har ved gud lagt scener til mange mærkelige koncerter igennem årene. Men danske Værkets koncert på dette års festival hører alligevel til de mere sælsomme.

En bande langhårede kids iført propert 70’er-regalia, der som det mest ubesværede i verden valser ind på Voxhalls alligevel lidt intimiderende scene foran et publikum af musiknørder i alle mulige afskygninger og prompte begiver sig ud i at spille en ny udgivelse i fuld længde, anført af en relativt androgyn forsanger – læbestift og det hele. Sådan kan man også fange opmærksomheden hos en halvgnaven rockist. Og de fleste andre i rummet, tilsyneladende.

Selvom det kan forekomme at være en dyd at kunne skrive om et band uden at drage for mange paralleller til alle mulige andre orkestre, så er det ekstremt svært, når det gælder Værket, i og med at vægten af fortiden er så umanerligt tung. Og så er lyden af tværfløjten satans gennemgående – ikke at det gør det fjerneste.

Det seks mand høje band må nødvendigvis betegnes som en art nutidig arvtager til Yes, King Crimson, Jethro Tull (det er altså svært ikke at nævne) og alle de andre, gamle stødere fra progrockens guldalder, men der er knageme også mange andre ting på spil. Dels live, hvor de udvikler sig i rivende fart; dels på deres nyudgivne debut-ep, ”Jealousy Hits”.

Som mængden af spraglede skjorter på scenen antydede under koncerten på Pop Revo, er der undervejs i de fire suiter, der udgør ep’en, også høflige nik til både psych- og stonerrock, hvilket giver fin mening, når man tager de respektive Værket-medlemmers andre bands i betragtning – mere om det lige om lidt. Et tilbagevendende tema i titelnummeret lyder tilmed umanerligt meget som et tip med hatten til afslutningen på Metallicas instrumental-epos “Call of Ktulu”. Det skulle ikke undre.

Frem for alt er armbevægelserne dog over en bred kam befriende store, som det sig hør og bør i prog, og efterhånden som man får moslet sig igennem de tre første numre, der tikker ind på over 10 minutter hver, bliver éns egne armbevægelser tilsvarende uregerlige. Luft-tværfløjten truer.

”Jealousy Hits” er for at sige det ligeud et sjældent set vellykket prog-mesterværk på dansk, og undertegnede kan ikke lige sætte en finger på noget, der skulle minde om Værkets attituder og ambitioner på hjemlig grund siden bands som Blue Sun, Secret Oyster, Furekåben og Culpeper’s Orchard rev ukrudtet op i start-1970’erne.

En af årsagerne til, at det virker så godt, er den regulære ekvilibrisme, bandet udfolder hen over de 37 minutter, ”Jealousy Hits” varer. Her kan man især blive nødt til at fremhæve trommeslageren Adam, der i lighed med fløjtenisten Andreas har en fortid (eller nutid? Det er tit svært at finde ud af i dagens København) i metalbandet Reverie samt i Slægt, der, så vidt vides, stadig lever i bedste velgående.

Eklektisk er som bekendt et fattigt ord, men man kan nemt miste pusten over den hastighed, musikere roterer imellem diverse bands med i København såvel som i Aarhus. Men det er virkelig misundelsesværdigt at bevidne musikere, der tilsyneladende med et skuldertræk kan transformere deres udtryk på tværs af genrer og konventioner.

Metalbaggrunden fornægter sig nu ikke ligefrem, og de stille, folkede passager afløses på et nummer som ”Last Confession” abrupt af noget, der giver associationer til The Mars Volta, hvis de var væltet ud fra en troldskov og direkte ned i en øvebunker. Og havde fået sig en tværfløjte…
Udtrykket er overordnet organisk, men det tekniske niveau gør det til andet og mere end en gang hippie-dippie-bullshit.

Værket fremmaner i sandhed noget helt specielt på deres debut-ep, som kun kan anbefales på det kraftigste og er et godt bud på en top-3’er over danske udgivelser, når året er omme. I mellemtiden kan man jo tage ind at se deres musikalske onkler i King Crimson, når de spiller i Falconersalen i september (det er nærliggende at lave en kobling imellem afslutteren på ”Jealousy Hits”, ”Epilogue”, med ”Epitaph” fra King Crimsons debut), for i skrivende stund er der vist ikke nogle koncerter på programmet for sekstetten. Det kan man håbe på, at der kommer.

Info: ”Jealousy Hits” er udkommet på Escho.