artFREQ. Radical High Culture – “Meget er ofte for lidt” (interview)
Af Simon Christensen.
Et interview med Lars Top-Galia fra musikforeningen artFREQ. i anledning af deres hidtil mest aktive koncertprogram i foråret 2014. Det startede med Glenn Branca i februar og slutter med Claudio Simonetti’s Goblin i aften på Amager Bio.
Hvad er tankerne bag artFREQ.’s bookinger i dette helt vilde koncertforår 2014? Har I haft intentioner om at steppe koncertaktiviteten op?
artFREQ. arbejder for, at præsentere enestående kunstmusikalske begivenheder. Det gælder også for vores forårsprogram i 2014: GLENN BRANCA + STEPHEN O’MALLEY (Sunn O))) + MICHAEL GIRA (Swans) + OKKYUNG LEE + TANGERINE DREAM + MICHAEL ROTHER presents NEU!/Harmonia (feat. HANS LAMPE, La Düsseldorf + ANIKA) + DIETER MOEBIUS (Cluster & Eno) + BLIXA BARGELD & TEHO TEARDO feat. MESSER KVARTETTEN (X 2) + CLAUDIO SIMONETTI’S GOBLIN + JOZEF van WISSEM + WILLIAM FRIEDKIN.
Vi har haft vores mest aktive forår nogensinde i 2014, så vi får næppe mulighed for, ‘at steppe koncertaktiviteten op’. Vi vil muligvis involvere os i andre kunstneriske områder, men nu må vi se…
Hvad var tankerne specifikt om Glenn Branca og Goblin, som henholdvis åbner og afslutter koncertrækken?
GLENN BRANCA + STEPHEN O’MALLEY var en del af vores “Radical + Solo” program, med 2 x dobbelte solokoncerter. Tanken med BRANCA + O’MALLEY var at præsentere klodens to måske mest betydningsfulde og indflydelsesrige amerikanske støj-guitar-innovatorer. To vidt forskellige skoler fra to forskellige perioder – hér i deres reneste og nøgne form, nemlig solo.
At legenden Glenn Branca så aldrig havde optrådt i København tidligere var et ubehageligt og helt uacceptabelt faktum, som artFREQ måtte reagere på (selvom det tog os nogle år at få på plads…). Den anden af vores “Radical + Solo” koncerter var MICHAEL GIRA + OKKYUNG LEE i Hofteatret den 13. marts.
Goblin er også et projekt, som har været på vej i mange år. Men da vi lagde vægt på, at netop Claudio Simonetti (hovedkomponisten og grundlægger af Goblin) skulle være en del af line-uppet, så har det først været muligt nu. Koncerten foregår på et for artFREQ. uvant venue, Amager Bio, men da netop Argento’s og Romero’s horrorfilm med Goblins rystende soundtracks har spillet der, dengang stedet fungerede som biograf, giver det alligevel mening. Døden vender så at sige hjem.
Goblin ændrede med deres progrock-soundtrack til Argentos film “Profondo Rosso” (Deep Red) fuldstændig præmissen for, hvordan et horrorsoundtrack måtte og kunne lyde med Simonettis insisterende synthesizer-temaer i centrum. Derfor er det absolut artFREQ.
Nu kan vi næsten regne ud, at du/I har et særligt forhold til Swans og Blixa Bargeld, men hvad var ideen med det tredobbelte krautrockshow – og var det for meget af det gode?
Krautrock-koncerten i Tivolis Koncertsal med TANGERINE DREAM, MICHAEL ROTHER / NEU! (feat. HANS LAMPE) og DIETER MOEBIUS var en grandios hyldest til modergenren – grundlyden af det moderne tysklands rytmiske musik. En genre, som har inspireret i et så afsindigt omfang, altså internationalt, at det er omsonst at liste navne. Men også en genre, som favner endog bredt! Vi ønskede netop, at præsentere et perspektiverende program, men samtidig med nogle at vigtigste aktører fra scenen, og det krævede naturligvis et omfattende line-up, som ovenikøbet blev suppleret med William Friedkin, som personligt præsenterede Tangerine Dream og “Sorcerer” (1977)-soundtracket, som havde verdenspremiere i København.
Det var sandsynligvis last chance for at opleve de originale krautrockikoner live, og det var endda deres første optrædender i DK, bortset fra Moebius. Tangerine Dream har endda aldrig været i Skandinavien før.
BTW: artFREQ. forstår sig ikke på udsagn som at noget kan være “for meget af det gode.” Derimod er meget, ofte, for lidt.
artFREQ. har været på banen i nogle år. Hvordan startede det, og hvad er formålet? Og ikke mindst: hvad er den private drivkraft bag det?
artFREQ. tilstræber at præsentere enestående musikalske begivenheder med internationale (radikale) pionerer fra de seneste syv årtiers musikhistorie – musik med en utvetydig kunstnerisk relation. Envidere fordrer konceptet, at kunstnerne præsenteres i særlige, beåndede eller ihvertfald relevante rum. Vores yngste kunster var 18 år (SOAP&SKIN) og vores ældste var 83 år (KENNETH ANGER).
Hvad er stukturen i artFREQ., og hvordan får i det til at køre rundt?
artFREQ. er en non-profit-forening. Den daglige ledelse består af: Lars Top-Galia (kunstnerisk leder) og Søren Høy (produktion, økonomi etc.), samt en række faste støtter, advisory board, frivillige, samt en bestyrelse med Michael Kvium o.a.
Vores hovedindtægt er billetsalg, men vi behøver naturligvis ekstra (kultur) funding, da vores begivenheder i sagens natur er særligt omkostningstunge qua at det ofte er one-off’s, helt udenfor normal turnévirksomhed. Monsterdyre omkostninger. Men så leveres der også begivenheder af særlig høj kunstnerisk værdi, altså efter international standard.
Hvordan interagerer I med den øvrige livescene i København, og hvordan kan I lave koncerter med kunstnere, andre arrangører ikke kan få til landet?
Vi arbejder stort set uafhængigt af den øvrige livescene i København, og vores koncerterbegivenheder foregår jo i reglen også udenfor de traditionelle koncertscener. Dog indgår vi jævnligt partnerskaber med eksempelvis CPH:PIX, SNYK o.a. om arrangementerne.
Vi har opbygget et interessant international netværk gennem mange år, også inden artFREQ. startede, ofte med direkte kontakt til kunstnerne selv, det benytter vi os naturligvis af.
Kan du sige et par ord om jeres designs og kommunikationsvalg?
Det har været en høj prioritet med en stærk grafisk artFREQ.-identitet fra start – og det er lykkedes så godt, at det jo nærmest er endt med, at andre aktører har drevet rovdrift på vores designs og farveidentitet. Det har været lidt belastende, men bekræfter jo også styrken. Jeg er selv stærkt involveret i vores design(s), ligesom jeg har været i min egen musikalske karriere gennem årtier.
Men. Det er kunstnerne, som brander artFREQ.
Vi er naturligvis dikteret af økonomiske begrænsninger angående markedsføring. Så vi har prioriteret én type markedsføring over alt andet, nemlig plakat(kunst) – resten foregår stort set på sociale medier, samt en større indsats for at sikre redaktionel omtale.
INFO: CLAUDIO SIMONETTI’S GOBLIN + JOZEF VAN WISSEM finder sted i aften (RSVP) og er en del af CPH:PIX og den sidste koncert i artFREQ.’s vilde koncertforår. Hold øje med artFREQ-gruppen for kommende koncerter.