Passive/Aggressive

Croatian Amor – At skabe nye forbindelser og fortællinger (interview)

Blog September 4 2023 , af alexanderjulin

Interview af Amalia Keck Al-Habahbeh. Foto: Croatian Amor pressebillede. 

I maj udkom Croatian Amors nyeste album, “A Part of You in Everything” på pladeselskabet Posh Isolation. Loke Rahbek, manden bag Croatian Amor, har igennem tiden haft en stor indflydelse på den danske elektroniske scene med et hav af udgivelser henover mere end et årti, der blandt andet tæller danske eksperimenterende noise-, ambient-, og synthpop-udgivelser med Sexdrome, Lust for Youth, i duo med Frederik Valentin, samt med Damien Dubrovnik, hans projekt med Christian Stadsgaard, som han også driver Posh Isolation med.

Jeg kender bedst Rahbek tilbage fra Ungdomshusetdagene og senere Lades Kælder, et snusket lille spillested på Strøget, hvor jeg ind imellem lavede lyd på Sexdrome, Iceage, og andre Posh Isolation kunstnere (nok mest fordi der ikke var andre lydteknikere, der dengang gad at lave lyd på punk/noise koncerterne), men meget er sket siden dengang for en 13-14 år siden. Lades kælder lukkede, Mayhem åbnede dørene, og Rahbek og Posh Isolation-slænget har udviklet sig enormt og har blandt andet samarbejdet med svenske Varg, amerikanske Yves Tumor og skotske Drew McDowall fra den legendariske, eksperimenterende gruppe Coil.

“A Part of You in Everything” er det 10. album, som Rahbek har udgivet under Croatian Amor-aliaset. I den anledning har P/A interviewet Rahbek om tankerne bag albummet, dets tilblivelse og de mange samarbejder, som det byder på.

P/A: Tillykke med udgivelsen af dit nye album ”A Part of You in Everything”! Kan du fortælle lidt om processen og inspirationen bag albummet?

Loke Rahbek: “Tak skal du have! Jeg ved det ikke helt, jeg cykler ud i mit studie, og så håber jeg, der sker noget. Bagefter kigger jeg på det, lytter til det, og det bliver jeg ved med at gøre. Langt ind i processen prøver jeg ikke at tænke for meget over, hvorfor jeg gør det, jeg gør. Musikken synes at blive bedst, når jeg ikke har alt for mange planer på dens vegne. Så sker det engang imellem, at der pludselig er et omrids af noget og nogle stykker, der sammen prøver at sige noget, og så lytter jeg, og hvis jeg kan, prøver jeg at hjælpe det frem. 

“A Part of You in Everything” føles som en naturlig forlængelse af “Remember Rainbow Bridge” fra sidste år. Den er lavet til min bror, der døde ved fødslen, og jeg ville gerne have at numrene var som små udsnit af livet. Jeg ville gerne forære ham en menneskelig oplevelse, nu når han ikke fik lov til at lave sin egen.”

P/A: Hvilke æstetiske udtryk (både audio og visuelt) har optaget dig på “A Part of You in Everything” (og eventuelt også på dine senere albums) i forhold til de tidligere?

“Der skete noget med mit forhold til musik under corona nedlukningerne. Da vi alle sammen skulle blive derhjemme opdagede jeg, at det jeg savnede mest, var den energi, der opstår, når alle danser deres egen dans til den samme sang i et rum. Jeg tror, det har givet min egen musik en anden fysik, den har fået en krop, hvor den før mest var et hoved og hjerte.” 

“Nogle gange kan et par ord eller sætninger sætte en hel verden af billeder i gang.”

Loke Rahbek

P/A: Du bruger flere samples på albummet. Kan du sige noget om, hvor de kommer fra, hvordan du har valgt dem ud, og hvad du mener, de tilføjer sangene?

LR: “Når jeg hører noget, jeg kan lide, så prøver jeg at optage det. Det kan komme fra alle steder, en ven der har en flot formulering, tekst- eller lydbidder fra internettet eller en sjov lyd på gaden. Det synes jeg er elektronisk musiks fineste værktøj, sampling. At man kan skabe nye fortællinger ud af eksisterende stemmer, at lade det hele være indbyrdes forbundet, lade det hele være en del af den samme store historie. Det er et vigtigt tema; forbundethed. Nogle gange kan et par ord eller sætninger sætte en hel verden af billeder i gang. 

På pladens sidste nummer “Kites” har jeg brugt et sample af en pige, der fortæller om at møde hendes nyligt afdøde kæreste i en drøm og deres samtale. Det gjorde et stort indtryk på mig, da jeg hørte det første gang, og jeg har haft det med mig længe, før det endte her.”

P/A: Har du gjort dig nogen overvejelser om, hvilke følelser eller indtryk du ser for dig, at lytterne skal sidde tilbage med, efter de har lyttet til albummet?

LR: “Jeg prøver at lade være med at tænke på lytterens oplevelse. Det er ikke muligt at lade helt være, men jeg prøver at blive hos mig selv. Musik laver jeg for min egen skyld. Jeg er stadig ikke helt sikker på, hvordan musikken fungerer, eller hvorfor jeg bliver ved med at lave det, men jeg kan ikke forestille mig et liv uden det. At sidde i mit studie, det er mit primære formål. Hvis der er nogen, der får noget ud af at lytte til det, gør det mig selvfølgelig meget glad.”

P/A: Kan du fortælle lidt om de forskellige numre, betydningen af deres titler, og hvordan samarbejdet med andre artister har taget form?

“Langt hen ad vejen synes jeg, at tingene bare sker af sig selv. De gæster der er på albummet er kunstnere, jeg har arbejdet med før, og mennesker jeg er tæt med. Jeg føler mig meget heldig over at være omringet af så mange talentfulde og kloge mennesker. Nogle gange er det en lyd eller et vokalspor, som jeg har haft gemt på min computer i årevis, før jeg ved, hvor det skal passe hen, andre gange er det noget helt nyt. Nikolaj Vonsild fra When Saints Go Machine og H2OP optræder i glimt på et par af numrene, men vokalsporene optog han til “Love Means Taking Action” i 2016. 

Birk fra Vanessa Amara og jeg har haft en sms-tråd om musik og liv, siden han flyttede til Irland for snart mange år siden. Jeg sendte ham et nummer og spurgte, hvad der manglede, og han sendte det der manglede tilbage til mig. Senere sad vi i mit studie i København, drak te og lyttede til det og måske optog vi mere, men jeg tror, at nummeret var færdigt allerede i sms’en. Jeg ved ikke, hvor titler kommer fra, udover et par stykker som jeg har stjålet, ligesom jeg heller ikke ved, hvor sange kommer fra.”

“Jeg tror ikke, at jeg helt har styr på, hvor den ene genre stopper og den næste starter. Det føles ikke så vigtigt.”

Loke Rahbek

P/A: Din musik er ofte en blanding af forskellige elektroniske genrer, bl.a. ambient, industrial, og synthpop. Hvordan vil du beskrive den overordnede lyd på dette album?

LR: “Når jeg har en meget specifik idé, bliver resultatet sjældent levende. Mit arbejde bliver bedst, når jeg lader tingene ske af sig selv. Jeg ved ikke, hvad det skal hedde, elektronisk musik synes jeg er en god titel. Jeg tror ikke, at jeg helt har styr på, hvor den ene genre stopper og den næste starter. Det føles ikke så vigtigt.

Jeg er dog helt sikkert meget påvirket af dance og electronica, især fra slut 90’erne og start 00’erne. Jeg husker tydeligt at se Faithless “We Become One” på MTV en tidlig eftermiddag efter skole og det enorme indtryk, det gjorde på mig. Senere Aphex Twin, jeg købte “Drukqs” på cd på en skoletur til London uden at vide, hvad det var, men jeg var også interesseret i de elektroniske ting, der blev spillet på MTV, såsom “Another Chance” af Roger Sanchez , “Sandstorm” af Darude, Modjo, og nogle af Mobys ting, eurodance og trance. Min far havde nogle Massive Attack CD’er og Opiates “While You Were Sleeping”, og jeg havde en ældre nabo, der gav mig Overlords kassettebånd. Jeg kan ikke huske, at jeg havde forskellige kategorier for musikken. Det var bare musik, der rørte mig, det er det stadig.

“Det er stadig vigtigt for mig, at fortælleren ikke må fylde for meget, at der skal være plads til lytteren.”

Loke Rahbek

Vi havde en underbo hvis søn malede graffiti, og på det tidspunkt begyndte han at give mig graffiti-blade. Der var noget ved de to verdener, der passede godt sammen. Afsenderen eller kunstneren, i både graffiti og elektronisk musik, var ofte meget anonyme og/eller helt fraværende, og det lod mig skabe mine egne fortællinger og historier. Det er stadig vigtigt for mig, at fortælleren ikke må fylde for meget, at der skal være plads til lytteren.”

P/A: Føler du at udviklinger i dit eget liv, som for eksempel det at være blevet far, har haft indflydelse på selve lyden på “A Part of You in Everything”?

“Det har i hvertfald haft stor indflydelse på min proces. Tiden bevæger sig anderledes, og der er generelt mindre af den. Mit forhold til musik og muserne har ændret sig, før var de min første prioritet, men det kan de ikke være nu. De første Croatian Amor udgivelser udkom for mere end 10 år siden. Der er sket meget i de år, det er et andet sted jeg taler fra nu, og så er der alligevel også noget derinde, der er det samme.

Når jeg så solopgang for 10 år siden, var det med al sandsynlighed fordi, jeg ikke var gået i seng endnu. Nu ser jeg den mange morgener, fordi jeg er stået op inden. Solopgangen er stadig en solopgang, men min vej til den er mærkbart anderledes. Jeg tror, det må have en indflydelse på mit arbejde, men hvordan, det må der være nogle andre, der kan se klarere end jeg. Jeg kan kun være der, hvor jeg er, heldigvis.”

Info: “A Part of You in Everything” udkom i maj på Posh Isolation.