Passive/Aggressive

Årets udgivelser og koncerter 2015 (musikernes lister)

Feature December 29 2015, af mikkelarre damiendubrovnik

Årets bedste udgivelser, koncerter m.m. ifølge Andreas Bunin Trap-Jensen, Tobias Lee, Jonas Olesen, Emil Palme, Benjamin Krarup, Nicklas Sørensen. (Damien Dubrovnik foto af Jonas Bang)

 

Andreas Bunin Trap-Jensen, Reverie & Værket

UDGIVELSER
Vorum: “Current Mouth” (Sepulchral Voice) – Den mest ekstreme og aggressive metalplade, jeg længe har hørt.
Communions: “Communions EP” (Tough Love) – Rigtig gode sange, og pladen har en rigtig lækker og blød lyd.

KONCERTER
Sjostakovitjs 10. symfoni (Cph Phil), Radiohuset – Det var en fuldstændig fantastisk koncert. Både utrolig stort, flot, mørkt, aggressivt og til tider lidt humoristisk. Uden tvivl årets koncert.

No Hope for the Kids, Ungdomshuset – En af de første plader, jeg købte, da jeg var 11-12 år gammel, var No Hope for the Kids’ klassiske debut, så det var en virkelig god og meget nostalgisk oplevelse, da de spillede en fantastisk gendannelseskoncert til Ungdomshusets 7-års-fødselsdag.

Tjaikovskijs violinkoncert (Cph Phil), Radiohuset – En stor oplevelse at få lov til at se denne koncert, og solisten spillede fuldstændig utroligt. En koncert, jeg havde set meget frem til, og jeg blev absolut ikke skuffet.

Narcosatanicos, Rockmaskinen – Narcosatanicos er uden tvivl et af de mest interessante bands fra Danmark, og det var skønt at se dem spille denne helt igennem dejlige aften på Christiania.

Swans, Chaos Descends Festival, Crispendorf Ferienland – Første gang jeg så Swans, var det i Radiohuset i København. Denne gang var det i en lille østtysk by nær Tjekkiet omgivet af bjerge, vi havde vandret i tidligere på dagen. Utrolig god og meget lang koncert.

Slægt, Loppen – Udgivelsesfest for mine gode venner i Slægts første plade, siden de blev et fuldt band. Med denne koncert viste de, at de er et virkelig godt liveband.

Lust For Youth, Ungdomshuset – Af en eller anden grund havde jeg aldrig fået hørt LFY, men da de spillede til et meget sympatisk velgørenhedsarrangement i Ungdomshuset, fik jeg set dem for første gang. Resten af weekenden havde jeg “New Boys” på hjernen.

Iceage, Flux Festival, Aarhus – Jeg havde ikke set Iceage i tusind år, så det var dejligt at se dem igen. Det var sjovt at opleve dem spille et andet sted end i hjembyen, og man kunne mærke, at de var blevet et rigtigt turnerende band.

 

Jonas Olesen, BIN

Goodiepal: “The Scottish Rave Whistle & The Danish Homophobic Rave Recorders” 7″ (ALKU)
Anden Enhed: “Første halvår” LP (Oede Oe/Lille Kommune)
Anders Lauge Meldgaard: “Postkort fra komponistens værksted” Soundbox (YOYOOYOY)
Organ Fairy: “Blue Bayou” – with Wersimatic II
Niels Lyhne Løkkegård: “SOUND X SOUND – MUSIC FOR 30 CHROMATIC TUNERS” 7″ (Sound X Sound)

 

Nicklas Sørensen, Papir

Otte gode plader fra år 2015:
Joshua Abrams: “Magnetoception” (Eremite Records)
Jim O’Rourke: “Simple Songs” (Drag City)
Steve Hauschildt: “Where All Is Fled” (Kranky)
Brian Ellis & Brian Grainger: “At Dusk” (El Paraiso Records)
Richard Youngs: “Inside the Future” (Glass Redux)
Jonas Munk: “Absorb/Fabric/Cascade” (El Paraiso Records)
Todd Rundgren/Emil Nikolaisen/Hans-Peter Lindstrøm: “Runddans” (Smalltown Supersound)
The Amazing: “Picture You” (Partisan)

Tre essentielle genudgivelser
Loren Connors: “The ‘Dark Paintings’ of Mark Rothko” (Family Vineyard)
Harmonia: “Complete Works” (Grönland)
Fleetwood Mac: “Tusk” (Rhino)

De bedste koncerter:
Chicago Underground Duo (Jazzhouse)
Foxygen (Pop Revo)
Ekkozone plays Reich, Crumb (Jazzhouse)
The Love Coffin (Copenhagen Psych Fest)
Causa Sui (Copenhagen Psych Fest)
Mudhoney (Posten)
Desmadrados Soldados De Ventura(Festival of Endless Gratitude)
Richard Youngs (Jazzhouse)
Roedelius & Rother (Jazzhouse)
The Necks (Jazzhouse)

 

Tobias Lee, Why Be (Halcyon Veil)

KONCERTER
Niggafox til ‘Janus’ på Berghain – Har man hørt Niggafox’ musik, og har man været på Berghain og hørt, hvad deres lydsystem kan, bliver regnestykket af de to lagt sammen såre simpelt. Dyb hjernemassage.

Pan Daijing på Berghain med Oneohtrix Point Never – Pan (ikke det Berlin-baserede label) er uden tvivl ét af de stærkeste bekendtskaber, jeg har gjort mig i lang tid. Havde hørt om hende gennem HVAD, som havde spillet med hende i Shanghai, og hun er ikke bare musikalsk alsidig, men også hamrende insisterende, når hun performer, og man betvivler hende ikke ét eneste sekund.

Damien Dubrovnik til ‘Atonal’ på Tresor – Ét af de få acts, hvor jeg stadig kan få lidt noia på, når jeg ser dem. Den slags noia, man fik som barn, første gang man så Marilyn Manson på MTV efter midnat.

TRACKS/UDGIVELSER
Lotic: “Surrender” – Hele mixtapet (“Agitations”) er virkelig stærkt, men særligt dette track er en digital orm, der gisper efter vejret, mens den borer sig ind i hjernebarken.

SKY H1 ft. uli k: “Eyes/Itami” – Den ekstremt dygtige SKY H1 fra Belgien har produceret, og den mest lovende sanger, jeg kender, engelsk/chilenske uli-k, har lavet årets autotune-anthem.

M.E.S.H.: “Piteous Gate” (PAN, det Berlin-baserede label) – Ægte storhed. Overlegent og delikat placeret i midten af noget meget højspændt og underspillet.

Toxe: “Muscle Memory” (Staycore) – Når en 18-årig pige fra Göteborg kan lyde hårdere og bedre end størstedelen af de voksne mænd, jeg spilder mit liv bag mixeren med, er det ikke bare en positiv udvikling for musik/natteliv, men også et tegn på en forandring i et klubmiljø, der er på mange områder er virkelig træt.

Alt hvad jeg har hørt fra Sami Baha – Det er et spørgsmål om tid, før I allesammen tager jer selv i at tigge ham om musik i en støvet Soundcloud-PM (eller hans ep, som er ude næste år på Planet Mu).

Adele/Soda Plains: “Revolving Hello (Kablam edit)” – Edits er et meget dj-orienteret og ekstremt nørdet fænomen, og de gode edits er som regel uforklarlige i forhold til ophav, kontekst, appropriation og deres egen vigtighed, ikke mindst. Kablam har dog gjort det ganske bemærkelsesværdige, at hun får Adele til at lyde farlig. Det er spændende, fordi hun bøjer Soda Plains’ track ind i en boremaskine-vals med adeles alt for sikre vokal, og resultatet er ikke bare sjovt, men også virkelig interessant, hvilket er en sjælden combo.

 

Emil Palme, Boujeloud & Yngel

DK (uprioriteret rækkefølge)
Realism: ”Like Seashells to the Change” (Escho)
Tidlige Armbånd: ”Flydende elskende” (Aftenrutine)
Jeppe Zeeberg: ”Riding on the Boogie Woogie of Life” (Barefoot Records)
Mongol: ”Music for Shoplifters” (Silent Atoms)
Yes Deer: ”Get Your Glitter Jacket” (Gaffer Records/Insula)
Equis: ”Men’s Health” (Infinite Waves)
Frisk Frugt: ”Den europæiske spejlbue” (Tambourhinoceros)

 

Benjamin Krarup, Phinery

Dette er en liste (i tilfældig rækkefølge) over nogle af de albums, jeg har lyttet mest til i løbet af 2015. Jeg kunne uden problemer have tilføjet 50-100 udgivelser, men disse repræsenterer de musikalske præstationer, der har overrasket mig, fået mig til at reflektere, inspireret mig, fået mig til at danse, irriteret mig og gjort mig mundlam i en sådan grad, at de har efterladt sig et uudsletteligt aftryk på mine trommehinder. Listen bærer i den grad præg af min noget eklektiske smag – som nogle vil sige også kendetegner mit selskab, Phinery. På listen findes blandinger af diverse genrer og stilarter såsom free-jazz, loop-baseret techno, saxofon-improvisationer, ambient lydkunst, modern kompositionsmusik, feltoptagelser og mere eller mindre regulær popmusik.

Gabriel Ledoux: “Le vide parfaix” (Acte)
Théodore Lüne: “Théodore Lüne” (Hylé Tapes)
Assembler: “Quantum Paths of Desire” (Infinite Waves)
Monnik: “Horizon” (Audio Visual Atmosphere)
Jacob Kirkegaard: “Five Pieces” (Posh Isolation)
Sandra Boss: “Perfekt Termisk” (BIN)
Felicia Atkinson: “A Readymade Ceremony” (Shelter Press)
Angelo Harmsworth: “Cerillos Disco” (Lime Lodge)
Nadia Khan: “Open Interior” (Where To Now?)
Ondness: “Them Corja” (Paralaxe Editions)
Nico Niquo: “Epitaph” (Orange Milk)